فیروزآبادی: هرمز را نمی‌بندیم؛ لاریجانی:‌ طرحش هنوز رسمی نیست

فیروزآبادی: هرمز را نمی‌بندیم؛ لاریجانی:‌ طرحش هنوز رسمی نیست

 

کمتر از یک هفته پس از انتشار خبری مبنی بر طرح دوفوریتی مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز، یک مقام ارشد در جمهوری اسلامی کلا این اقدام را منتفی دانست و مقام ارشد دیگر ضمن نسبت دادن طرح به «برخی از نمایندگان» اعلام کرد که طرح هنوز رسمی نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۷ تیرماه، اعلام کرد که «ما این شاهراه مهم را نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم».

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، «سخن و امضای» نمایندگان مجلس را «پیام ملت ایران» دانسته، اما تاکید کرده است که تنگه هرمز را «نمی‌بندیم»، «مگر این که منافع ما به خطر بیفتد».

خبرگزاری مجلس هفته گذشته خبری را به نقل از یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس منتشر کرد مبنی بر این که پیش‌نویس طرحی دوفوریتی در این نهاد آماده شده با هدف پیشنهادی «بستن تنگه هرمز» در واکنش «به تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا».

خبرگزاری ایسنا روز شنبه همزمان گفته‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه را تیتر کرده است مبنی بر این که طرح عده‌ای از نمایندگان مجلس هنوز اصلا رسمیت نیافته و «در مسیر بررسی قرار نگرفته است».

به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، طرح دادن از حقوق نمایندگان مجلس است و می‌توانند در هر زمینه‌ای «اظهار نظر کنند»،‌ با این همه این طرح خاص هنوز رسمیت نیافته و «در پروسه کاری مجلس و کمیسیون‌های مربوطه» قرار نگرفته است.

آقای لاریجانی در همین حال حتی از اظهار نظر شخصی درباره طرح بستن تنگه هرمز در ازای تحریم‌ نفت ایران خودداری کرده و در پاسخ به این که آیا با این طرح موافق هست یا خیر فقط گفته است: «این موضوع خیلی نیازمند اظهار نظر نیست.»

طرح بستن تنگه هرمز را سه روز پیش نیز دولت محمود احمدی‌نژاد در هاله‌ای از ابهام فرو برد وقتی که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ بحث و گفت‌وگویی در این باره با مجلس ایران نداشته است.

در همین حال حسن فیروزآبادی در گفت‌وگویی دیگر در همین باره برعکس تاکید کرده است که جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را خواهد کرد «تا تنگه هرمز باز باشد» و کشورهایی که نفت خود را از تنگه هرمز عبور می‌دهند «آرامش داشته باشند».

آقای فیروزآبادی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و تلویحا اشاره کرده است که مجلس اصلا قدرت تصمیم‌گیری در این باره را ندارد.

به گزارش روزنامه خراسان در شماره روز شنبه، او گفت: «فرمان يک عمليات از طريق سلسله‌مراتب بالاتر و پس از تصميم شورای عالي امنيت ملي و تصويب رهبري و فرمان فرمانده کل قوا اجرا خواهد شد و سخنراني‌ها، مصاحبه‌ها و هيچ کدام عامل تاثيرگذار در جريان عبور نفت از تنگه هرمز نخواهد بود.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۲۳ ژانویه سال جاری، ۳ بهمن ۱۳۹۰، به‌رغم بحران مالی برخی از اعضا از جمله یونان تصمیم گرفتند تا واردات نفت ایران را از اول ماه ژوئیه تحریم کنند، تحریمی که یک‌شنبه هفته گذشته به مورد اجرا گذاشته شد.

 

 

منبع: رادیو فردا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *