صالحی: از طرح عنان برای پايان دادن به بحران سوريه حمايت می کنیم

صالحی: از طرح عنان برای پايان دادن به بحران سوريه حمايت می کنیم

 

همزمان با ورود کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، به تهران علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، گفته است که تهران از طرح کوفی عنان برای پايان دادن به بحران سوريه حمايت می کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، علی اکبر صالحی گفته است: «هيچ حاکمی نمی تواند برای هميشه حکومت کند. در مورد آقای بشار اسد هم چنين است، انتخابات رياست جمهوری در سوريه سال ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد. بايد اجازه داد که رويدادها مسيرعادی خود را طی کنند.»

 

 

علی اکبر صالحی اضافه کرده است:«ما از طرح آقای کوفی عنان حمايت می کنيم. ما بسيار به صراحت اين را نشان داده ايم و هنوز هم از آقای کوفی عنان حمایت می کنيم، زيرا معتقديم که او به عنوان نماينده بی طرف سازمان ملل متحد تمام تلاشش را برای پيدا کردن راهی برای خروج ( از بحران) به کار بسته است.»

وی همچنين از ديگر کشورها خواسته است که بحران سوريه را تشديد نکنند.

در همین زمینه، کوفی عنان شامگاه دوشنبه برای مذاکره با مقام های ايران وارد تهران شد و از سوی معاون عربی و آفريقای وزارت امورخارجه ايران مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، کوفی عنان در سفر خود به ايران با علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه و سعيد جليلی، دبيرعالی شورای امنيت ملی ايران ديدار و درباره تحولات سوريه گفت‌وگو و رايزنی خواهد کرد.

در همين حال به گزارش «العالم»، شبکه عرب زبان جمهوری اسلامی ايران، قرار است کوفی عنان و علی اکبر صالحی روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری مشترک شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمدی فوزی، سخنگوی کوفی عنان گفته است:« اينجا هستیم تا درباره وضعيت سوريه مذاکره کنیم. همان گونه که می دانيد اواخر ماه گذشته نشست اقدام برای سوريه در ژنو برگزاری شد تا ببينيم چگونه با همکاری يکديگر می توانیم به برقراری ثبات در سوريه کمک کنيم.»

کوفی عنان پيشتر گفته بود که ايران که نقشی کليد در پايان دادن به خونريزی ها در سوريه دارد. کوفی عنان قبلا در ۱۰ آوريل سال جاری میلادی، فروردین ماه امسال به ايران سفر کرده بود.

کوفی عنان روز دوشنبه گفته بود که در ديدار با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، بر سر دستيابی به راه حلی سياسی برای حل بحران ۱۶ ماه در سوريه به توافق رسيده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوفی عنان پس از ديدار با بشار اسد گفته بود:ما در مذاکره بر ضرورت پايان دادن به خشونت ها و يافتن راه هایی برای آن گفت وگو کرديم. ما بر سر يک راه حل توافق کرديم که با مخالفان حاکمیت سوریه در ميان خواهم گذاشت.

کوفی عنان و جهاد المقديسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه، مذاکرات روز دوشنبه را «سازنده و خوب» توصيف کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته فعالان حقوق بشر بحران ۱۶ ماهه سوريه بيش از ۱۷ هزار تن کشته شده اند. اگرچه به دليل حضور نداشتن رسانه ها و سازمان‌های مستقل بين‌المللی در سوريه، ‌تأييد يا تکذيب اين ارقام ممکن نيست.

کوفی عنان برای حل بحران سوريه طرح صلح شش ماده ای را پيشنهاد کرده بود که بر اساس آن قرار بود آتش بسی بين نيروهای دولتی و مخالفان بر قرار شود. اما آتش بس ناديده گرفته شد و حتی حضور ناظران سازمان ملل در سوریه نيز نتوانست از ميزان خشونت ها در اين کشور بکاهد.

 

 

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *