تنگه هرمز تنها با تصمیم آیت الله خامنه ای بسته می‌شود

تنگه هرمز تنها با تصمیم آیت الله خامنه ای بسته می‌شود

 

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران گفته است که این کشور “طرح بستن تنگه هرمز” را آماده دارد، ولی تصمیم‌گیری درباره اجرای این طرح به عهده آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای فیروزآبادی روز یکشنبه ۲۵ تیرماه در جمع خبرنگاران گفت: “بنا نداریم تنگه هرمز را ببندیم، ولی طرح بستن آن را داریم که طرحی هوشمندانه و معقولانه است.”

او اضافه کرد: نیروهای مسلح برای هر موضوعی طرح خود را دارند، ولی تصمیم اجرای بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده کل قواست و شورای عالی امنیت ملی به ایشان مشورت می‌دهد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را به عهده دارد.

آقای فیروزآبادی همچنین “پشتیبانی از جنگ افغانستان و مقابله با دزدان دریایی” را دلیل حضور کنونی نیروهای نظامی آمریکا از جمله ناو هواپیمابر جرج واشنگتن در خلیج فارس خواند.

او اضافه کرد که اظهارات کشورهای غربی مبنی بر استفاده از تجهیزات نظامی جدید در منطقه برای آن است که “به اعراب منطقه اطمینان دهند که مسیرهای صادرات و کشتیرانی را باز نگه می‌دارند.”

تنگه هرمز که خلیج‌فارس را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، از مهم‌ترین مسیرهای صادرات نفت خام کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

برآورد شده است که حدود ۴۰ درصد نفت خامی که از طریق دریا حمل می شود، از تنگه هرمز می‌گذرد.

با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از جمله تحریم خرید نفت خام این کشور توسط اعضای اتحادیه اروپا، برخی مقامات ایران تهدید کردند که ممکن است از نیروهای نظامی این کشور خواسته شود مسیر تنگه هرمز را ببندند.

گفته شده است که نمایندگان مجلس ایران طرحی دو فوریتی برای “مسدود کردن تنگه هرمز” آماده کرده‌اند که با پایان تعطیلات و آغاز فعالیت‌های مجلس، مورد بحث و تصویب احتمالی قرار خواهد گرفت.

یک نماینده مجلس ایران گفته است که در چارچوب این طرح از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران نفت حمل می‌کنند، جلوگیری خواهد شد.

با این حال، گفته شده است که مشخص نیست در صورت تصویب چنین طرحی، نیروهای مسلح ایران تا چه حد ملزم به تبعیت از آن باشند.

آقای فیروزآبادی پیش از این گفته بود که “طرح بستن تنگه هرمز” تنها زمانی اجرایی خواهد شد که “منافع ایران به خطر بیافتد.”

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *