آغاز تحرکات مسلحانه در عربستان

آغاز تحرکات مسلحانه در عربستان

تیسیر النمر، برادر نمر النمر در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «حرکت اعتراضی مردم پایان نمی‌یابد، ما تا احقاق حقوق ضایع شده‌مان به راه خود ادامه می‌دهیم.»

عربستان هم بحرانی شده است. بحث حق‌خواهی شیعیان در استان قطیف وارد مراحل جدی خود شده است. بحرانی که پیش‌بینی می‌شود به استان الشرقیه نیز کشیده شود و به نوعی با بحران جای در بحرین پیوند بخورد. یعنی همان چیزی که سال‌ها است عربستانی‌ها از آن می‌ترسیدند و برای همین به بحرین لشکرکشی کردند و اعتراض‌های مردمی آن را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کردند. آنها می‌گویند در حقیقت بحران بحرین است که به کشورشان سرایت کرده و همانند همیشه ایران را پشت این اتفاقات می‌بینند. به قول یکی از رهبران شیعی، شیعه هر کجای دنیا که باشد برای آن که صدایش را خفه کنند، فورا می‌گویند عامل ایران است. این‌ بار هم عربستانی‌ها ایران را بهانه کرده‌اند و دست به سرکوب‌های گسترده علیه شیعیان زده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، اعتراض‌های مردمی در عربستان که نزدیک به دو هفته است، آغاز شده از هفته گذشته پس از دستگیری شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه و ضرب و شتم و زخمی کردن وی توسط نیروهای امنیتی عربستانی که با اعتراض گسترده مردم قطیف و الشرقیه مواجه شده، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

یکی از مسئولان امنیتی عربستانی گفته است که روز جمعه شماری از افراد مسلح به یک مرکز پلیس در شهر العوامیه در استان قطیف حمله کرده و یک نفر را کشتند. برخی منابع خبری گفته‌اند که فرد کشته شده افسر نظامی‌ای با درجه سرهنگی بوده است.

سرهنگ منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان در این باره گفت: «چهار نفر مسلح در حالی که سوار بر موتور سیکلت بودند به مرکز پلیس العوامیه حمله کرده و با پرتاب کوکتل مولوتوف این مقر را به آتش کشیدند. پس از آن نیروهای پلیس با افراد مهاجم درگیر شده که در پی آن یک نفر کشته شد.»

متعاقب این حادثه تظاهرات خیابانی در شهر قطیف آغاز شد که در حقیقت در اعتراض به دستگیری شیخ نمر باقر النمر و کشته و زخمی شدن چند شهروند شیعی عربستانی در این منطقه بود. فعالان سیاسی اهل قطیف می‌گویند که پس از این که تجمع اعتراضی مردم افزایش یافت نیروهای پلیس به سمت مردم شلیک کردند که دو جوان معترض کشته و در حدود 8 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

شیعیان عربستان در بدترین وضعیت انسانی در این کشور به سر می‌برند. آنها حق حضور در نهادهای دولتی را ندارند و از بسیاری از حقوق شهروندی خود فقط به دلیل شیعه بودن محرومند.

در همین رابطه 37 روحانی شیعه در قطیف با امضای بیانیه‌ای تنش سیاسی تبعیض‌آمیز طایفه‌ای که در کشور ایجاد شده و سال‌ها است که جریان دارد را نکوهش کرده و دولت و نهاد دینی رسمی کشور را عامل این اتفاق دانستند. آنها در بیانیه خود تاکید کردند که هیچ تلاش جدی‌ای از سوی نهادهای حکومتی برای حل این بحران مشاهده نمی‌شود و آنها به جای یافتن یک راه حل صحیح تنها تلاش دارند که مسائل را از راه‌های امنیتی حل و فصل کنند و فضای امنیتی را تشدید کنند. آنها همچنین ضمن تایید حرکت‌های اعتراضی مردم در استان قطیف یادآور شدند که این حرکت مردمی بر خلاف ادعای مقام‌های حکومتی نه تنها تروریستی نیست و کاملا مشروع است بلکه این نیروهای امنیتی هستند که با ربایش چهره‌های مطرح شیعی رفتارهای تروریستی از خود نشان می‌دهند. این افراد در بیانیه خود همچنین خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و شیخ نمر النمر و شیخ توفیق العامر، دیگر چهره‌ شیعی بازداشت شده، شدند.

در همین رابطه تیسیر النمر، برادر نمر النمر در خطبه‌های نماز جمعه خود گفت: «حرکت اعتراضی مردم پایان نمی‌یابد، ما تا احقاق حقوق ضایع شده‌مان و نجات افراد بی‌گناه از بند به راه خود ادامه می‌دهیم، آنها هر چه ما را بیشتر سرکوب کنند و خشونت بیشتری به خرج دهند ما هم با آنها شدیدتر برخورد می‌کنیم و با قدرت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهیم. ما به آنها ثابت می‌کنیم که کلمه و سخن قوی‌تر از سلاح است.» 

منبع: دیپلماسی ایرانی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *