صادق خرازی: ضربه‌ای که از روس‌ها خورد‌ه‌ایم از آمریکایی‌ها نخوردیم

صادق خرازی: ضربه‌ای که از روس‌ها خورد‌ه‌ایم از آمریکایی‌ها نخوردیم

 

صادق خرازی، سفیر دولت خاتمی در فرانسه می‌گوید روسیه نمی‌تواند برای ایران یک متحد استراتژیک باشد و سیاستگذاران باید بدانند که اگر هم آمریکا به غنی‌سازی اورانیوم راضی شود مسکو با این کار موافق نخواهد بود.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، مشاور رئیس جمهوری پیشین ایران، با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه، اظهار داشت که این کشور در منطقه دارای  تضاد منافع  با ایران است و ضربه‌هایی که روسیه به ایران زده، از آمریکا بسیار بیشتر است.

صادق خرازی که درنشست «روسیه جدید، روسیه پوتین» سخنرانی می‌کرد، به مناسبات  مسکو و واشینگتن پرداخت و گفت: «با این که روسیه صاحب تکنولوژی است اما ۸۵ درصد ناوگان هوایی روسیه را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هواپیماهای ایرباس و بویینگ تشکیل می‌دهند. ضمن این که تکنولوژی روز و نیاز مردم در روسیه به نوعی از طریق آمریکا تامین می‌شود.»

سفیر پیشین ایران در فرانسه، با برشمردن دو هدف اصلی در سیاست خارجی روسیه گفت: «آنها به دنبال تضمین نقش عمده برای خود در نظام بین‌الملل هستند و در عین حال می‌خواهند قواعد هنجارهای بین‌المللی به منظور مهار قدرت مهارنشده آمریکا به ویژه در دوران بوش ارتقا یابد.»

صادق خرازی با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه گفت: «نوعی بی‌اعتمادی ملی در نهاد ایرانی‌ها نسبت به روسیه به دلیل گذشته و رفتار متناقض دوگانه در مسیر تاریخ وجود دارد. ضربه‌ای که در مسیر تاریخ از روس‌ها خورده‌ایم از آمریکایی‌ها نخورده‌ایم، اگرچه از آمریکایی‌ها بسیار دلخورتر هستیم.»

وی افزود: «در بسیاری از مسائل وارد درگیری‌های جدی‌تری با آمریکایی‌ها شده‌‌ایم اما ذات مناسبات ایران و روسیه این گونه است که به هیچ وجه ما هیچ زمینه‌ای برای اتحاد استراتژیک بین ایران و روسیه نخواهیم داشت. روسیه نه می‌تواند چنین روابطی داشته باشد و نه می‌خواهد.»

صادق خرازی متولیان سیاست خارجی در کشور را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: «دستگاه سیاست خارجی ما باید این نکته را به خوبی درک کند اگر برخی دوستان تصور می‌کنند مناسبات ایران و روسیه می‌تواند مناسبات مبتنی بر اتحاد استراتژیک باشد اصل این تفکر سالب به انتفاع موضوع است. ما می‌توانیم با روسیه همکاری استراتژیک داشته باشیم که البته مفهوم آن با اتحاد استراتژیک متفاوت است و باید آن را درک کنیم و بر آن دقت کنیم. نقاط اختلاف و افتراق ما بسیار زیاد است.»

سفیر پیشین ایران در فرانسه سپس به موضوع هسته‌ای ایران و نقش روس‌ها پرداخت و گفت: «در مورد موضوع هسته‌‌ای ایران، رفتار روس‌ها بسیار تلخ‌تر و حتی تندتر از رفتار آمریکایی‌هاست. حتی اگر روزی مناسبات میان ما و آمریکایی‌ها از حالت فعلی خارج شود و به عادی‌سازی برسیم و ایران اتمی را با درصدی از غنی‌سازی بپذیرند روس‌ها آن را نخواهند پذیرفت؛ زیرا روس‌ها همسایه ایران هستند و در حریم ایران و منطقه واقع شده‌اند و اینها نکاتی است که روس‌ها اجازه نخواهند داد.»

وی افزود: «روس‌ها پیش از هر کشوری در انعقاد و عقد قرارداد تحریم‌های بین‌المللی ایران نقش داشته‌اند، همان‌طور که در بحث مربوط به تحریم موشک‌ها و مسائل مربوط به نیروگاه بوشهر و تکنولوژی‌هایی که در مقاطعی به ایرانی‌ها فروختند و بعد آن را انکار کردند. اینها موضوعاتی است که در حافظه تاریخی مناسبات دو کشور وجود دارد.»

به عقیده این دیپلمات پیشین وزارت خارجه  مناسبات ایران و روسیه زمانی به نقطه مطلوب می‌رسد که ایران بتواند مناسبات خود با غرب و آمریکا را تعریف کند.
  
صادق خرازی در این باره گفت: «همان‌طور که روس‌ها از کارت ایران در برابر غرب و آمریکا استفاده می‌کنند و با آن بازی می‌کنند ما هم به عنوان کشوری که دارای موقعیتی فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی هستیم و ایدئولوژی در سیاست خارجی خود داریم و موقعیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک داریم باید بدانیم که بخش عمده‌ای از بحث مناسبات ما با روسیه به مناسبات ما با غرب، دنیای اسلام و ایالات متحده آمریکا و نهضت‌های بیداری مربوط است.»

تاکنون در شورای امنیت با رای ۵ قدرت صاحب وتو و از جمله روسیه چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسیده است. همه این قطعنامه‌ها خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند.

روسیه همچنین به رغم عقد قرارداد، از تحویل سامانه پدافندی اس ۳۰۰ به ایران خودداری کرد و نیروگاه اتمی بوشهر را نیز همچنان به خطوط سراسری ایران متصل نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *