بررسی شکایت نمایندگان از مرتضوی در دیوان عدالت اداری

بررسی شکایت نمایندگان از مرتضوی در دیوان عدالت اداری

 

رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که به شکایت نمایندگان از انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شود.

محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه به خبرگزاری فارس گفتکه دیروز آخرین جلسه برای تعیین تکلیف پرونده سعید مرتضوی برگزار شد و قرار شد که پرونده او در هیئت عمومی دیوان مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مردمک جمعی از نمایندگان مجلس هشتم که به انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان اجتماعی اعتراض داشتند، پس از آن‌که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستور کار خارج شد، در بیانیه‌ای اعلام کردند که درخواست برکناری سعید مرتضوی از سمت مدیرعاملی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های دولتی کشور را از طریق دیوان عدالت اداری پیدا خواهند کرد.

احمد توکلی، علی مطهری، محمد دهقان، الیاس نادران، مسعود پزشکیان و حسین نجابت، هفت نماینده استیضاح‌کننده وزیر کار و رفاه ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کردند که در انتظار رسیدگی دیوان عدالت اداری به «حکم غیر قانونی» انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی هستند.

امروز رئیس دیوان عدالت اداری در حالی از بررسی پرونده انتصاب آقای مرتضوی در هیئت عمومی خبر داد که سه هفته پیش گفته بود که پرونده شکایت نمایندگان مجلس از سعید مرتضوی در دستور کار قرار گرفته و به کمیسیون تخصصی فرستاده شده و احتمالا تا دو یا سه هفته بعد حکم او صادر می‌شود.

دادستان سابق تهران، در اسفند سال گذشته از سوی دولت به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب و با مخالفت نمایندگان مجلس رو‌به‌رو شد. یک ماه بعد و در میان این مخالفت‌ها، حکم جلب‌ او نیز در ارتباط با پرونده کهریزک توسط دادگاه صادر شد.

در پی انتصاب او به این سمت، فروردین امسال گروهی از نمایندگان معترض طرحی را برای استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امضا کردند.

اما روزی که قرار بود استیضاح وزیر کار مطرح شود، احمد توکلی و غلامعلی حدادعادل، نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم اعلام کردند که آقای مرتضوی به آن‌ها «قول شرف» داده که استعفا می‌دهد درنتیجه استیضاح منتفی شد.

با وجود این سعید مرتضوی ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که قول شرف نداده و «تنها قولی» که داده اعلام «آمادگی برای استعفا» بوده است و از احمد توکلی به خاطر نسبت دادن «مطالب دروغ» به او، به قوه قضائیه شکایت کرده است.

پیش‌تر احمد توکلی در پی اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره شکایت از او، گفته بود «وقتی در استیضاحی که انجام خواهیم داد اسناد علیه او را افشا کردیم، معلوم خواهد شد چه کسی دروغگو است.»

در همین راستا، روز ۳۱ خرداد جواد جهانگیرزاده، یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، استیضاح وزیر کار را دنبال می‌کنند.

سعید مرتضوی در حالی هم‌اکنون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است که به گفته عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک او «به عنوان معاونت در قتل عمد تفهیم اتهام شده است.»

محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و امیر جوادی‌فر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بودند که روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند و خبر درگذشت آن‌ها در این بازداشتگاه اعلام شد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح، جان باختن این سه نفر را از مصادیق قتل عمد در بازداشتگاه کهریزک تشخیص داد و «کمیته ویژه مجلس برای بررسی پرونده بازداشتگاه کهریزک» در دی سال ۸۸ سعید مرتضوی را مقصر اصلی حوادث کهریزک معرفی کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *