روسیه و چین بار دیگر قطعنامه علیه سوریه را وتو کردند

روسیه و چین بار دیگر قطعنامه علیه سوریه را وتو کردند

 

 

 

در حالیکه درگیری‌های خونین در سوریه به پایتخت کشیده شده، روسیه و چین همچنان به حمایت از حکومت بشار اسد ادامه می‌دهند.

این دو کشور سومین تلاش شورای امنیت برای صدور قطعنامه علیه سوریه را نیز ناکام گذاشتند. عصر پنج‌شنبه (۲۹ تیر/ ۱۹ ژوئیه) شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه داد تا برای سومین بار یک قطعنامه‌ی الزام‌آور علیه حکومت سوریه را به رای بگذارد.

این قطعنامه در شرایطی دیگر می‌توانست به سادگی تصویب شود؛ دو کشور روسیه و چین که تنها مخالفان قطعنامه بودند از پنج عضو دائمی شورای امنیت هستند و می‌توانند با استفاده از حق وتو جلوی تصویب هر قطعنامه‌ای را بگیرند. ۱۱ موافق مغلوب دو مخالف به این ترتیب سومین قطعنامه تحریمی علیه سوریه در سال جاری میلادی نیز به دلیل مخالفت روسیه و چین به تصویب نرسید.

پیش‌نویس قطعنامه را نمایندگان کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال تهیه کرده بودند و از پانزده عضو شورا نمایندگان یازده کشور به آن رای مثبت دادند. رای دو کشور پاکستان و آفریقای جنوبی به طرح پیشنهادی ممتنع بود. پتر ویتیگ، نماینده آلمان در سازمان ملل می‌گوید، هدف ما این بود که در این شورا به وحدت دست پیدا کنیم اما برخی از کشورها نخواستند با ما همراهی کنند. به گزارش خبرگزاری آلمان او می‌گوید «قطعنامه پیشنهادی ما یک شانس، و شاید آخرین شانس برای در هم شکستن دایره شیطانی خشونت در سوریه بود.» نماینده بریتانیا نیز گفت، ما عمیقا متاسفیم که این نهاد امروز نتوانست آن نقشی را ایفا کند که برای آن تاسیس شده است.

نگرانی روسیه از تکرار تجربه لیبی در قطعنامه پیشنهادی با ارجاع به بند هفتم منشور سازمان ملل اقدام‌های تنبیهی شدیدی برای وادار کردن بشار اسد به توقف سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در نظر گرفته شده بود.

بند هفتم منشور سازمان ملل به جامعه جهانی اجازه می‌دهد برای تامین امنیت غیرنظامیان در مناطق بحرانی و جنگ‌زده دست به اقدام‌های مشخص و مستقیم بزنند. روسیه نگران است در چنین حالتی تجربه لیبی تکرار شود و کشورهای غربی با دخالت نظامی حکومت اسد را سرنگون کنند.

نماینده‌ی روسیه، ویتالی چورکین معتقد است این رای‌گیری اصلا نباید انجام می‌شد. به گفته‌ی او روسیه همواره و به روشنی گفته است که حاضر به پذیرش هیچ قطعنامه‌ای که به بند هفت ارجاع دهد و راه را برای دخالت نظامی باز کند نخواهد بود.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل نگرانی روسیه را ناموجه می‌خواند و می‌گوید در این قطعنامه نهایتا اعمال تحریم‌های اقتصادی در نظر گرفته شده. پنج کشور طراح پیش‌نویس پیشنهاد کرده بودند اگر نیروهای حکومتی در عرض ده روز به استفاده از سلاح‌های سنگین علیه مخالفان خاتمه ندهند، سوریه مشمول تحریم‌های اقتصادی شود.

«روسیه و چین به مردم سوریه پشت کردند»

روسیه کشورهای غربی را متهم می‌کند در جریان بحران سوریه که از ۱۶ ماه پیش آغاز شده به طور یک‌جانبه از مخالفان حکومت طرفداری کرده‌اند. در مقابل کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری این کشور را متهم می‌کنند که با استفاده از حق وتوی خود راه بشار اسد را برای ادامه‌ی کشتار غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی هموار کرده است.

یک سخنگوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید «روسیه و چین در همان حال که نیروهای حامی بشار اسد به حمله‌های خشونت‌آمیز خود علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهد، یک بار دیگر به مردم سوریه پشت کردند.»

هفته‌ی گذشته و پس از حمله‌ی خشونت‌بار نیروهای دولتی به روستای تریمسه در استان حماه “شورای ملی سوریه” با انتشار بیانیه‌ای خواستار صدور قطعنامه‌ای قاطع با ارجاع به بند هفتم منشور سازمان ملل شد. در این بیانیه تاکید شده که “مسئولیت کامل حفاظت از شهروندان بی‌دفاع سوریه و توقف جنایات بیشرمانه حکومت” بر دوش اعضای شورای امنیت است.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

کشورهای اروپایی قصد دارند با توجه به ادامه‌ی خشونت در سوریه تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور را شدت بخشند. به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار است بیش از ۲۰ شخصیت عضو و حامی حکومت بشار اسد به فهرست اشخاص حقیقی تحریم شده افزوده شود. در این صورت ورود این افراد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع، و دارایی آنها در این کشورها مسدود می‌شود.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است شمار این افراد ممکن است به ۲۶ نفر برسد. ظاهرا قرار است دارایی‌های دو یا سه نهاد دولتی سوریه در اروپا نیز بلوکه شود. وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه قصد دارند در نشست روز دوشنبه‌ی آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک در مورد جزییات تحریم‌های جدید رایزنی و تصمیم‌گیری کنند.

از زمان آغاز ناآرامی‌های و سرکوب خونین معترضان در سوریه در تابستان سال گذشته تاکنون بیش از ۱۲۰ شخصیت حقیقی و ۵۰ شرکت و موسسه سوری در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه تشدید تحریم صادرات تسلیحات و دیگر کالاهایی که ممکن است در سرکوب غیرنظامیان سوری به کار گرفته شود را نیز بررسی خواهد کرد.

ادامه درگیری‌ها در دمشق

همزمان با انتشار خبرهای مربوط به رای‌گیری در شورای امنیت، گزارش‌های متفاوتی نیز از درگیری مسلحانه در بخش‌های مختلف پایتخت سوریه منتشر شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد شبه‌نظامیان مخالف حکومت سوری عصر پنج‌شنبه، ۲۹ تیر به دفتر مرکزی پلیس در دمشق حمله کرده‌اند.

رویترز گزارش می‌دهد، یکی از ساکنان پایتخت در گفتگویی تلفنی تایید کرده که از اطراف مرکز پلیس حدود یک ساعت صدای تیراندازی شدید به گوش می‌رسیده است. یک روز پیش از این در حمله‌ی مخالفان به ساختمان دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه چهار مقام ارشد امنیتی و دولتی سوری کشته شدند.

“ارتش آزاد سوریه” هفته‌ی گذشته اعلام کرد عملیات “آزاد سازی” دمشق را با حمله به هدف‌هایی در محله‌های مختلف پایتخت آغاز کرده است. در همین حال یک مقام امنیتی سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است به زودی عملیات پاکسازی دمشق از مخالفان، که حکومت اسد آنها را تروریست‌های هدایت شده از سوی بیگانگان می‌خواند آغاز می‌شود.

 

 

منیع: دویچه وله فارسی 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *