پدر جغرافياي نوين ايران در سن 100 سالگي درگذشت

 پدر جغرافياي نوين ايران در سن 100 سالگي درگذشت

 

جام جم آنلاين: پروفسور گنجی پدر جغرافیای نوین ایران و مرد سال 2001 هواشناسی جهان درگذشت. 

پروفسور محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران که در سال 2001 میلادی به عنوان مرد سال هواشناسی جهان برگزیده شد، دیشب در سن 100 سالگی در بیمارستان پیامبران تهران بر اثر کهولت سن به رحمت ایزدی پیوست.

دکتر محمد حسن گنجی از چهره های ماندگار کشورمان در 21 خرداد 1291 هجری شمسی در بیرجند به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی در مدرسه شوکتیه این شهر ، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در رشته تاریخ و جغرافیا درجه کارشناسی خود را اخذ کرد .

سپس به عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلیس به تحصیل ادامه داد و در سال 1317 هجری شمسی موفق به کسب لیسانس تخصصی در رشته جغرافیا شد.

پروفسور گنجی همچنین در سال 1331 با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا از دانشگاه کلارک دریافت کرد.

دکتر گنجی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و با درجه استادی در سال 1358بازنشسته شد اما وی هیچ گاه دست از کار نکشید.

وی استاد ممتاز دانشگاه ، بنیانگذار و رئیس سازمان هواشناسی و رئیس منطقه بخش آسیایی سازمان هواشناسی جهانی بود.

از پروفسور محمد حسن گنجی 12 کتاب به زبان فارسی ، 14 کتاب به زبان انگلیسی و بیش از 100 مقاله در رشته جغرافیا و هواشناسی به جا مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *