افزایش ۱۸ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کالاها نسبت به رمضان سال گذشته

افزایش ۱۸ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کالاها نسبت به رمضان سال گذشته

 

قیمت کالاها خدمات در آستانه ماه رمضان بین ۱۸ تا صد درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش قانون، مقایسه آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در شهرها نشان می‌دهد قیمت اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان افزایش شگرفی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و رشد قیمت‌ها بین ۱۸ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

در این فاصله، تمامی قیمت‌ها از لبنیات تا حبوبات و مواد پروتئینی رشد کرده و گزارش بانک مرکزی تنها از کاهش حدود ۱۹۹ تومانی قیمت تخم مرغ در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه نسبت به هفته منتهی به ۱۷ تیرماه در سال ۱۳۹۰ خبر می دهد. علت هم این است که سال گذشته در چنین روزهایی بحران تخم مرغ در بازار وجود داشت. قیمت هر شانه تخم مرغ در سال گذشته حتی به ۹ هزار تومان نیز رسید و یک سال بعد بحران گریبان بازار مرغ را گرفته است. هر چند بحران تخم مرغ رفع شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ ۴۹۵۸ تومان بوده است که این رقم در سال گذشته ۵۱۵۷ تومان اعلام شده بود. متوسط قیمت اقلام خوراکی هم در مرداد ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این وضعیت نشان دهنده رشد شتابان قیمت اقلام مصرفی در ایران است. جدول زیر قیمت برخی کالاهای اساسی در سبد خانوار و میزان افزایش آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

پس از هدفمندی یارانه ها روند رشد قیمت ها تسریع شد. اقتصادایران سال هاست که تورمی است و هر ساله ارزش پول ملی کاهش یافته و قیمت ها افزایش می یابد اما در دو سال اخیر این روند تشدید شده است.

 

 

منبع: ندای سبز آزادی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *