هند از ورود یک کشتی ایرانی جلوگیری کرد

هند از ورود یک کشتی ایرانی جلوگیری کرد

 

مدیر شرکت پالایشگاه ها و پتروشیمی هند در این زمینه اظهار داشت: ما باید 4 تانکر یا محموله نفتی با حجم 90 هزار تن در ماه جولای از ایران وارد می کردیم . اما ما تنها قادر هستیم به تانکرهایی اجازه ورود بدهیم که مجوز بیمه ای تایید شده از سوی دولت دارند.

 

 

 

 

به گزارش دیپلماسی ایرانی، درحالی که شرکت کشتیرانی ایران و هند به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا منحل شده است، هند از ورود یک کشتی تحریم شده ایرانی به آب هایش جلوگیری کرد. اقدامی که به گزارش روزنامه هندو می تواند ریسک تهدید منابع نفتی هند را به همراه داشته باشد.

مدیر شرکت پالایشگاه ها و پتروشیمی هند در این زمینه اظهار داشت: ما باید 4 تانکر یا محموله نفتی با حجم 90 هزار تن در ماه جولای از ایران وارد می کردیم . اما ما تنها قادر هستیم به تانکرهایی اجازه ورود بدهیم که مجوز بیمه ای تایید شده از سوی دولت دارند.

پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، مقامات این اتحادیه به شرکت های بیمه ای دستور داده اند از بیمه تانکر های حامل نفت ایران خودداری کنند. اکنون تهران اعلام کرده که میلیارد ها دلار برای بیمه تانکر ها و کشتی ها در اختیار دارد اما مجوز ها ظرف مدت چند روز لغو می شوند.

این در حالی است که آمریکا نیز شرکت ملی تانکری ایران و 58 کشتی متعلق به آن را تحریم کرده است. شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی هند در سال مالی 2012 – 2011 قراردادی برای خرید 7 میلیون و 300 هزار تن نفت از ایران دارد اما تنها 6 میلیون و 200 هزار تن وارد کرده است. هرچند هند با توجه به کاهش ملموس سطح واردات نفت از ایران توانست از معافیت تحریمی آمریکا بهره مند شود اما این تحریم ها بیمه کشتی ها را شامل نمی شود.

گزارش ها حاکی از آن است که واردات نفت خام از ایران تنها در شرایطی امکان دارد که نظام بیمه گران که تحت رهبری شرکت بیمه عمومی قرار دارد و به جی آی سی معروف است، پوشش بیمه ای مورد نیاز برای کشتی های داخلی حامل نفت ایران را صادر کند. از سوی دیگر مساله تضمین های بیمه ای مستقل برای کشتی ها نیز هنوز برای تصمیم گیری پیش روی دولت قرار دارد.

جی آی سی، موافقت کرده است که برای کشتی های داخلی ، 50 میلیون دلار بیمه بدنه و ماشین آلات و 50 میلیون دلار بیمه حفاظتی و غرامتی ارائه کند اما این اقدام به حال تعلیق درآمده چرا که نتوانسته مجوز مسئولان بیمه را دریافت کند.

مقامات دهلی نو می گویند شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی این کشور از اول آوریل تا کنون یک میلیون و 200 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است و برای جبران کمبود منابع از سوی ایران حجم خرید خود از بازار های دیگر را افزایش داده است. هند در سال جاری میلادی، خرید نفت از عراق را آغاز کرده است . قرار داد منعقد شده بین دهلی نو و بغداد حاکی از آن است که هند می تواند روزانه 11 هزار بشکه نفت از عراق وارد کند. همچنین هند قراردادی برای واردات 2و نیم میلیون تن نفت از عربستان سعودی منعقد کرده و 2 میلیون تن نفت نیز از امارات متحده عربی وارد می کند.

برخی مقامات نفتی هند می گویند با تمهیدات اندیشیده شده، اینک این کشور به میزان کمتری به واردات نفت از ایران وابسته است، هرچند که همچنان سطح واردات از جمهوری اسلامی چشمگیر است.

گفتنی است هند در زمره نخستین کشور هایی قرار داشت که برای واردات نفت از ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا و متحدانش دچار مشکل شد. تحریم های بانکی علیه ایران موجب شد در سال گذشته هند قادر به پرداخت پول نفت به ایران نباشد و به این ترتیب بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار به بار آمد. البته این بدهی چند ماه بعد از طریق بانکی در ترکیه پرداخت شد اما مقامات دهلی نو و تهران همچنان سرگرم تعریف مکانیسمی برای پرداخت پول نفت هستند. پرداخت با روپیه و معامله پایاپای از جمله راه حل هایی است که تا کنون مطرح شده است تا هند بتواند بدون نقض تحریم ها به تجارت نفتی خود با ایران ادامه دهد.

اما اکنون مشکل بیمه کشتی ها نیز به مشکل تحریم بانکی اضافه شده و دهلی نو راه دشوار تری را برای واردات نفت از ایران پیش رو دارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *