کشف اختلاس 15 میلیارد تومانی در بنیاد شهید توسط ماموران بازرسی کل کشور

کشف اختلاس 15 میلیارد تومانی در بنیاد شهید توسط ماموران بازرسی کل کشور 

چندی پیش ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند. بررسی های اولیه نشان می داد در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است. از این رو بازرسان به بررسی اسناد موجود پرداختند تا زوایای پنهان این ماجرا آشکار شود. تحقیقات در این باره حاکی از آن بود که یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات پشت پرده این ماجرا حضور دارد که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این اختلاس کلان را رقم زده است. بررسی اسناد نشان می داد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. ادامه ردیابی ها فاش کرد این مسئول بعد از مدتی با اعلام این که به دلیل اشتباه ۴ میلیارد بیشتر به حساب شرکت بیمه واریز شده از مدیران بیمه خواسته است این مبلغ به حسابی که او اعلام می کند واریز شود. به این ترتیب این فرد با این ترفند توانسته بود ۴ میلیارد تومان به جیب بزند. اما این تنها مورد اختلاس این مدیر باسابقه نبود و او با شگردهای گوناگون توانسته بود مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از سرمایه بنیاد شهید را که حق خانواده های شاهد و ایثارگران بود، از صندوق بیت المال خارج کند. به دنبال تکمیل این گزارش پرونده روی میز بازپرس مفاخری، رئیس شعبه ۲ دادسرای ناحیه ۶(خارک) تهران قرار گرفت تا در این باره تصمیم گیری شود. در این مرحله اطلاعات تازه تری درباره اختلاس میلیاردی به دست آمد که جای تردیدی در متهم بودن این مقام بنیاد باقی نمی گذاشت. این فرد به شکل ماهرانه ای نقشه اختلاس را طراحی و اجرا کرده بود اما اشتباهش در استفاده از حساب یک بانک دیگر دستش را برای ماموران سازمان بازرسی کل کشور رو کرد. در حالی که همه امور مالی بنیاد از طریق یکی از بانک های دولتی انجام می شد این شخص پول ها را به حساب دیگری واریز کرده بود. 

از سویی بررسی این حساب نیز آشکار کرد مدیر متخلف با استفاده از پول های بیت المال چندین باب خانه خریده است. در حالی که هنوز پرونده در مرحله تحقیقات بود این شخص به نام رضا که از تحت نظر بودن خود مطلع شده بود، با گروهی از ماموران پرونده تماس گرفت و رشوه کلانی به آن ها پیشنهاد کرد. این مرد که تصور می کرد ماموران پیشنهاد او را بپذیرند به آن ها وعده یک و نیم میلیارد تومان رشوه داد.این پیشنهاد فرصت مناسبی بود تا شواهد و مدارک علیه این مرد تکمیل شود. به همین دلیل ماموران با هماهنگی بازپرس پرونده در قراری صوری در پارک لاله حاضر شدند. رضا که نگران برملا شدن نقشه اختلاسش بود از ماموران استقبال گرمی کرد و از آنان قول گرفت تا پرونده اختلاس مختومه شود. او سپس یک و نیم میلیاردی را که وعده داده بود در قالب چند فقره چک به ماموران داد اما درست در همان زمان سردی دستبند را در دستانش حس کرد و به پلیس آگاهی منتقل شد. 

زمانی که این مرد پای میز بازجویی نشانده شد در حالی که همه شواهد و مدارک را علیه خود می دید، اختلاس ۱۵ میلیاردی از بنیاد شهید را بر عهده گرفت و چگونگی ارتکاب آن را شرح داد.

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *