برگزاری نشست مشورتی سوريه در تهران

برگزاری نشست مشورتی سوريه در تهران

 

 

نشست مشورتی سوريه در تهران و به ابتکار جمهوری اسلامی آغاز به‌کار کرد. علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران در اين اجلاس گفت ايران از گفت‌وگوی “مخالفان دارای پايگاه مردمی” با دولت سوريه حمايت می‌کند.

منابع خبری ايران امروز پنج‌شنبه ۱۹ مردادماه از گشايش نشست مشورتی سوريه در تهران “با حضور وزرا و هيئت‌هايی از ۳۰ کشور جهان” خبر دادند.

جمهوری اسلامی ايران در روزهای اخير تلاش‌های گسترده‌ای برای شکل‌گيری چنين نشستی به‌عنوان جايگزين نشست “دوستان سوريه” که از سوی کشورهای غربی برپا می‌شود، انجام داده بود.

مقامات ايران سعی داشتند اين نشست در سطح وزيران امور خارجه کشورها برای بررسی بحران سوريه برگزار شود و از کوفی عنان، نماينده سازمان ملل برای حل مسئله سوريه نيز دعوت به‌عمل آوردند اما عنان در اين نشست حضور نيافت. حتا روسيه به‌عنوان يکی از کشورهای دوست جمهوری اسلامی نيز سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه خود را به اين اجلاس نفرستاد.

همچنين لبنان، ترکيه و عربستان سعودی دعوت ايران برای شرکت در اين نشست را نپذيرفتند.

بدين ترتيب نشست مشورتی سوريه در تهران با حضور وزيران امور خارجه ايران، پاکستان، زيمبابوه و عراق؛ و نمايندگانی از کشورهای افغانستان، اردن، عمان، الجزاير، اندونزی، اکوادور، چين، روسيه، کوبا، ونزوئلا، نيکاراگوئه، گرجستان، هند، سودان، قزاقستان، تاجيکستان، ارمنستان، قيرقيزستان، ترکمنستان، بلاروس، موريتانی، سريلانکا و بنين، برگزار شد.

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران در اين اجلاس ايران را جزئی از راه حل بحران‌های منطقه‌ای دانست و گفت تنها راهکار حل بحران سوريه “گفت‌وگوی جدی و فراگير ملی” در اين کشور است.

وی افزود تهران حاضر است ميزبانی گفت‌وگوی مخالفان با دولت سوريه را برگزار کند.

صالحی گفت: “ايران معتقد است بايد به خواسته ها و مطالبات مردم در فرايند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با کشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوی هر طرفی مخالف است.”

صالحی همچنين گفت تهران از تلاش‌های کوفی عنان در راه برقراری صلح در سوريه حمايت می‌کند اما در همين حال مسلح کردن گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و عدم همکاری حاميان آنان را تنها عامل شکست تلاش‌های عنان دانست.

وزير امور خارجه ايران تحريم‌های جهانی عليه سوريه، مسلح کردن مخالفان و مداخله خارجی در امور اين کشور را محکوم کرد و ابراز اميدواری کرد که دبيرکل سازمان ملل نسبت به تعيين فوری “نماينده‌ای بی‌طرف” برای حل بحران سوريه اقدام کند.

علی‌اکبر صالحی همچنين از تمديد مأموريت ناظران بين‌المللی در سوريه نيز پشتيبانی نمود.

در نشست امروز نماينده سازمان ملل پيام بان کی مون دبيرکل اين سازمان را خواند.

بان کی مون در پيام خود وضعيت سوريه را “وخيم‌تر” عنوان کرد و گفت: “کار ويژه کوفی‌عنان بسيار مهم بود که می‌توانست به يک دوره انتقالی موفق تبديل شود.”

دبيرکل سازمان ملل افزود: “مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی پيش از اين براهميت پيشرفت سريع برای انتقال سياسی تأثيرگذار تأکيد کرده بود وهمچنين کشورهای مختلف را به حمايت فعال در اين زمينه تشويق نمود. همچنين دولت سوريه را تشويق کرد که به اين فرآيند بپيوندد، اما دولت سوريه برای اجرای اين طرح سرسختی نشان داد.”

وی تمام طرف‌های درگير را به مسئوليت‌پذيری دعوت کرد و خواهان قطع هرگونه خشونت و کشتار غيرنظاميان و در نظر گرفتن حقوق تمامی اقشار و فرآيندی انتقالی در اين کشور شد.

قرار است در پايان نشست مشورتی سوريه در تهران يک کنفرانس رسانه‌ای برگزار شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *