پیام آمریکا به اسرائیل مبنی بر مخالفت با حمله به ایران

پیام آمریکا به اسرائیل مبنی بر مخالفت با حمله به ایران

 

 

به گزارش نشریه آمریکایی تایم، ارتش آمریکا حضور نیروهای خود در رزمایش مشترک پیش رو با اسرائیل را با هدف «رساندن پیام مخالفت با حمله احتمالی به ایران به‌شدت» کاهش داده است.

 

 

 
نشریه تایم روز جمعه، دهم شهریور، مدعی شد که دلیل کاهش جدی در ابعاد رزمایشی که ماه اکتبر برگزار خواهد شد، رساندن این پیام به اسرائیل است که آمریکا با حمله احتمالی اسرائیلی به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالف است و رزمایش را نباید آمادگی آمریکا در حمایت عملی از اسرائیل در چنین جنگی تعبیر کند.

به گزارش تایم، در حالی که قرار بود شمار نیروهای آمریکایی حاضر در این رزمایش پنج هزار نفر باشد، اکنون پنتاگون اعلام کرده است که تنها برای اعزام هزار و پانصد نفر از این نیرو‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

تایم در عنوان گزارش خود نیز تأکید کرده است که کاهش نیرو‌ها می‌تواند در تصمیم حمله به ایران «اثرگذار» باشد.

پنتاگون در واکنش به گزارش تایم کاهش شمار نیرو‌ها را تأیید کرده، اما می‌گوید که تنها دلیل آن، جدول زمانی داخلی پنتاگون است که امکان مشارکت نیروهای بیشتر را در حال حاضر در تمرین نظامی مشترک با اسرائیل از بین برده است.

یک مقام اسرائیلی در همین زمینه به تایم گفته است که تصمیم پنتاگون این پیام را به اسرائیل می‌رساند که نباید مشارکت آمریکا در رزمایش را به منزله حمایت از تصمیم حمله به ایران تعبیر کنند.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی روز شنبه در تعبیر این اقدام پنتاگون نوشته‌اند که باراک اوباما که با اصرار نخست وزیر اسرائیل بر حمله به سایت‌های اتمی ایران موافق نیست خواسته است که با کاهش نیرو در رزمایش، با دولت اسرائیل «تسویه‌حساب» کند.

رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا با عنوان «اوستیر چلنج ۱۲» در صحرای نگب در جنوب اسرائیل برگزار می‌شود و قرار است در آن توانمندی‌های دفاعی در برابر حملات موشکی مورد تأکید قرار گیرد.

منابع امنیتی اسرائیلی پیشتر گفته بودند که در این رزمایش که پیامی است به جمهوری اسلامی ایران از سامانه‌های ضد موشکی اسرائیلی «حتص ۲» (پیکان ۲) و نیز از سامانه‌های آمریکایی «ایجس» و «پاتریوت» استفاده خواهد شد.

به نوشته تایم، سیستم‌های «پاتریوت» به اسرائیل خواهد رسید، اما تیم‌های آمریکایی که باید آن را راه‌اندازی کنند، برخلاف تمرین دو سال پیش، در این رزمایش حضور نخواهند داشت.

اسرائیل نگران است که در صورت حمله به سایت‌های اتمی ایران، غیر از موشک‌های دوربرد از ایران، با موشک‌ها و راکت‌های حماس و به‌ویژه حزب‌الله لبنان مواجه شود.

در همین زمینه حسن نصرالله در سخنرانی «روز قدس» دو هفته پیش گفت که «نه تنها پانصد اسرائیلی، که ده‌ها هزار اسرائیلی کشته و زندگی صد‌ها هزار اسرائیلی به جهنم واقعی مبدل خواهد شد».

پیشتر گفته شده بود که در رزمایش ماه اکتبر، شلیک موشک و راکت‌های همزمان از ایران، سوریه، غزه و لبنان به خاک اسرائیل شبیه‌سازی می‌شود تا توان مقابله با آنها بررسی شود.

رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل که حال قرار است در ابعادی کوچک‌تر از برنامه اولیهٔ آن برگزار شود پیشتر «بزرگ‌ترین رزمایش مشترک» دو کشور توصیف شده بود.

از سوی دیگر ژنرال مارتین دمپسی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود که کشورش تمایلی ندارد پس از حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران به جنگ کشیده شود و او خود «مایل نیست که بخشی از چنین جنگی باشد».

رسانه‌های اسرائیل روز جمعه نوشته بودند که ژنرال دمپسی این پیام تلویحی، اما روشن را به اسرائیل رسانده است که اگر طرح حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران را عملی کند، باید بداند که آمریکا الزاماً به حمایت از اسرائیل برنخواهد خاست.

این در حالی است که کاخ سفید آمریکا در همان روز یعنی جمعه در بیانیه‌ای تأکید کرد که باراک اوباما به حفظ امنیت و موجودیت اسرائیل تعهد کامل دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *