دفاع تمام قد دنیزلی از ایران؛ آنها حتی در دوران امپراتوری پارس هم متجاوز نبود

 دفاع تمام قد دنیزلی از ایران؛ آنها حتی در دوران امپراتوری پارس هم متجاوز نبود

 

 

 

 

مصطفی دنیزلی مربی محبوب فوتبال ترکیه ضمن مصاحبه با شکبه تلویزیونی CNNturk به پرسش های مجری این شبکه در خصوص زندگی در ایران نیز پاسخ داد. در این مصاحبه دنیزلی علاوه بر گفتگو در خصوص مسائل فوتبال و آینده تیم ملی ترکیه به نکات ریزی در خصوص جامعه و مردم ایران پرداخت که کمتر در رسانه های جهانی بازنمایی می شود. می حتی به پاره ای مسائل سیاسی در خصوص تیرگی روابط ایران و ترکیه و اختلاف نظر در خصوص سوریه پرداخت و گفت:

“سياست خارجي ايران صدها سال سابقه دارد و ايران حتي در دوران امپراطوري پارس نيز جنگ‌طلب نبود و با لشگركشي دست به تجاوز نزد. مردم ايران از يك فرهنگ غني برخوردارند. تمدن ايران به 3000 سال قبل برمي‌گردد و مردم ايران، مردم تركيه را دوست دارند. مثل مردم تركيه كه برخلاف تبليغات منفي كه ايجاد شده با مردم ايران احساس نزديكي زيادي مي‌كنند”.

 

 

آنچه در زیر می آید گزارشی از این مصاحبه است .

 

مصطفي دنيزلي يكي از محبوب‌ترين مربيان تاريخ تركيه است. او همان قدر كه در ايران چهره محبوب و قابل احترامي است در كشور تركيه نيز از ارج و قرب زيادي برخوردار است. او يك روز بعد از باخت نااميد‌كننده و خانگي تيم‌ملي تركيه مقابل تيم‌ملي روماني در مرحله مقدماتي جام‌جهاني 2014، به شبكه CNN ترك دعوت شد تا ديدگاه‌هايش را درباره اين شكست، پيشنهادات جديد يكي دو باشگاه مطرح تركيه‌اي، سياست و البته زندگي در ايران، با بينندگان پرشمار برنامه گفت‌وگوي ويژه شنبه شب اين شبكه در ميان بگذارد.

 

 

دنيزلي در اين گفت‌وگوي طولاني كه به صورت زنده‌ از CNN ترك پخش مي‌شد و تا حدود ساعت يك نيمه شب به وقت تركيه به درازا كشيد، شرايط تيم‌ملي كشورش را براي صعود به جام‌جهاني برزيل سخت توصيف كرد و سپس با اشاره به گفت‌وگوي تلفني روز جمعه خود با الكس دسوزا، ستاره برزيلي فنرباغچه كه جمعه شب پس از 8 سال حضور در ليگ تركيه به كشور خود برزيل بازگشت و اين روزها از جمله سوژه‌هاي مهم فوتبال تركيه محسوب مي‌شود، ا و را ستاره‌اي بي‌‌نظير و فراموش ناشدني در نزد فوتبالدوستان ترك خواند.اما در اين ميان مهم‌ترين و البته آخرين بخش مصاحبه زنده افندي، در خصوص ايران بود.

 

همان طور كه مجري برنامه نيز بارها و بارها در لابه‌لاي پخش آگهي‌هاي بازرگاني مصاحبه، به بينندگان CNN وعده مي‌داد كه بالاخره از دنيزلي درباره ايران نيز خواهد پرسيد! در اين بخش مجري برنامه با توصيف شرايط غيرواقعي از فضاي زندگي در ايران، با تعجب از دنيزلي پرسيد كه چطور شد به ايران رفت و چطور در فضاي ناآرام! ايران، دوام آورد؟! دنيزلي هم كه انگار خاطره رفتار خوب هواداران پرشمار پرسپوليس، مديران اين تيم و البته رسانه‌هاي ايران با او عجين شده، خاطرات حضورش در ايران را دوست داشتني و شيرين توصيف كرد و با اشاره به گفت‌وگو‌ها و ديالوگ‌هاي صميمانه هر روزش با مردم و جوانان در تهران، مجري برنامه را غافلگير كرد.

 

با اين همه مجري برنامه باز هم سعي كرد با تعميم دادن مسائل سياسي به نوع زندگي در تهران، شايد از او جمله‌اي خاص بشنود كه باز هم دنيزلي از رضايت فوق‌العاده خود از حضور در ايران خبر داد. «من نمي‌دانم دليل اين همه فضاي منفي كه عليه مردم ايران ايجاد شده چيست. برخلاف اطلاعاتي كه از ايران در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. به محض ورود به ايران شاهد بي‌‌اساس بودن اين تبليغات شدم. هنوز يك ساعت از ورودم به تهران نگذشته بود كه احساس كردم در وطن و در شهر چشمه (شهر زادگاه دنيزلي واقع در غرب تركيه) هستم. البته نه به لحاظ تشابه شهري، بلكه مردم آن‌قدر به من صميمت و عشق دارند كه انگار با مردم خودم زندگي مي‌كنم.

 

مجري برنامه كه گويي با نيت قبلي سعي داشت به تبليغات منفي عليه ايران ادامه داده و حتي يك جمله در تاييد هدف خود از مصطفي دنيزلي روي آنتن بفرستد سعي كرد با تعميم دادن مسائل سياسي به نوع زندگي دنيزلي در تهران، به پاسخ موردنظر خود برسد، به طوري كه با اين سئوال به استقبال دنيزلي رفت: «در مورد حضور زنان و دختران ايراني در مسائل اجتماعي و نقش روشنفكران آن كشور در جامعه چه حرفي داريد. اقشاري كه به نظر مي‌آيد كم‌ترين نقش را در فضاي سياسي ايران دارند.»

 

دنيزلي با همان لبخندهاي معروفش به مجري پاسخ داد: «شايد اين مسئله‌اي كه الان مي‌گويم به مذاق خيلي‌ها خوش نيايد اما بايد اين واقعيت را بپذيريم كه روشنفكران ايراني از عمق فرهنگي و فلسفي بيشتري نسبت به روشنفكران تركيه برخوردارند و زنان و دختران ايراني به تحصيل و حضور در صحنه‌هاي اجتماعي علاقه زيادي دارند و حضورشان در عرصه‌هاي مختلف حداقل در مقايسه با تركيه كمتر نيست.»

 

مجري برنامه CNN ترك كه چهره‌اش كاملا عوض شده بود در ادامه كاملا پا را فراتر از مسائل ورزشي – جتماعي گذاشت و يك سئوال عجيب را از دنيزلي پرسيد: «به نظرشما تحولات اخير در منطقه به ويژه در مورد سوريه مي‌تواند موجب تيرگي روابط 2 كشور شود؟

 

دنيزلي بعد از اين كه چند جزعه آب نوشيد به مجري CNN پاسخ داد: «بعيد مي‌دانم، سياست خارجي ايران صدها سال سابقه دارد و ايران حتي در دوران امپراطوري پارس نيز جنگ‌طلب نبود و با لشگركشي دست به تجاوز نزد. مردم ايران از يك فرهنگ غني برخوردارند. تمدن ايران به 3000 سال قبل برمي‌گردد و مردم ايران، مردم تركيه را دوست دارند. مثل مردم تركيه كه برخلاف تبليغات منفي كه ايجاد شده با مردم ايران احساس نزديكي زيادي مي‌كنند.»

 

دنيزلي با اين جملات نشان داد كه با مواضع مجري برنامه كه به ايران نگاهي غيرواقعي و نسبتا خصمانه داشت، توافق چنداني ندارد. با اين اوصاف در شرايطي كه تبليغات عليه ايران حتي در كشوري همسايه مثل تركيه نيز رو به فزوني است و تصوير مخابره شده از تهران با آنچه كه هست، تفاوت فاحشي دارد، بخش‌هاي مهم حرف‌هاي شنبه شب مصطفي دنيزلي در CNN ترك را مي‌توان قابل‌توجه و حداقل در افكار عمومي ترك‌ها تاثيرگذار توصيف كرد. آن هم درست در روزي كه مجيد مجيدي، كارگردان سرشناس سينماي ايران نيز كه فيلم‌هايش بارها و بارها از شبكه‌هاي تركيه‌اي پخش شده، در كنفرانس بين‌المللي عدالت در استانبول تركيه سخنراني فوق‌العاده‌اي داشت و سفير شايسته‌اي از فرهنگ و هنر ايراني در اين كنفرانس مهم و جهاني محسوب مي‌شد.

 

 

 

حامد وفایی/سایت تحلیلی خبری آذری ها 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *