نوسان‌های بازار ارز، تهدیدی برای سلامت بیماران ایران

نوسان‌های بازار ارز، تهدیدی برای سلامت بیماران ایران

 

 

نوسان شدید بهای ارزهای خارجی و سوء مدیریت دولت واردات دارو و مواد اولیه داروسازی را با مشکل روبرو کرده است. وزیر بهداشت می‌گوید در نیمه‌ی نخست امسال ارز مورد نیاز برای واردات دارو تامین نشده است.

 

 

 

 

 

فاطمه ‌هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص می‌گوید تامین دارو برای مبتلایان به این گونه بیماری‌ها با تنگناهای شدید روبرو شده است. او ریشه‌ی این مشکلات را در دشواری مبادلات ارزی به خاطر تحریم‌های بانکی علیه ایران عنوان کرده است.
از سوی دیگر اظهارات برخی از مسئولان، از جمله وزیر بهداشت حاکی است که سیاست‌های دولت سهم مهمی در کاهش واردات و گرانی دارو لوازم پزشکی در ایران دارد.

تحریم‌ها و تنگناهای واردات دارو

سایت خبری تابناک روز سه شنبه، ۲۵ مهر از قول فاطمه هاشمی نوشت: «بیشتر از همه در داروهای بیماران سرطانی و‌ام اس در تنگنا هستیم. البته بیماران تالاسمی و دیالیزی‌ها هم سختی‌هایی دارند و همه اینها بر اثر مشکلاتی است که ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد.»

تاکنون صادرات دارو به ایران از تمام تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده مستثنا شده است. در تازه‌ترین بسته تحریمی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه (۲۴ مهر/ ۱۵ اکتبر) به تصویب رسید پرداخت‌هایی که به تجارت مواد غذایی و محصولات دارویی مربوط باشند از شمول این تحریم‌ها خارج شده‌اند.

با این همه گزارش‌های فراوانی نشان می‌دهد که در مواردی واردکنندگان دارو به دلیل محدودیت‌هایی که بر مبادلات ارزی بانک‌های ایرانی اعمال شده با دشواری‌هایی روبرو بوده‌اند.

کوتاهی دولت در اختصاص ارز به واردات دارو

ظاهرا مشکل مهم‌تر در این حوزه به نوسان‌های شدید بازار ارز و سقوط بی‌سابقه ارزش ریال در برابر دلار مربوط می‌شود. حدود ۱۰۰ نماینده مجلس معتقدند، تعلل دولت در تنظیم بازار ارز “باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه‌ریزی برای کار خود بازداشته است.”

دارو و خدمات پزشکی در فهرست اولویت‌های وارداتی بانک ‌مرکزی، برای اختصاص ارز به بهای رسمی، در ردیف نخست قرار دارد. به رغم این ماه‌هاست دولت از اختصاص سهم این بخش خودداری کرده است.

وزیر بهداشت، مرضیه وحید دستجردی روز دوشنبه، ۲۴ مهر در مورد عدام اختصاص ارز به واردکنندکان دارو گفت: «از اسفند ماه سال گذشته به شدت پیگیر این قضیه بودیم، اما به یک باره متوجه شدیم که ارز خیلی کمتر از میزان مورد نیاز در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است. بعد از اتفاقاتی که اخیرا افتاده، تحرکاتی صورت گرفته و بانک مرکزی قوی‌تر به میدان آمده است.»

 

 

 

منبع : دویچه وله

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *