هزاران نفر از مردم کویت علیه دولت تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم کویت علیه دولت تظاهرات کردند

 

 

یکی از بزرگترین تظاهرات اعتراضی در کویت در روز یک‌شنبه به درگیری با پلیس کشیده شد. گروه‌های اسلام‌گرا و ملی بطور مشترک از مردم خواسته بودند که به نشانه‌ی مخالفت با تغییر قانون انتخابات به خیابان‌ها بیایند.

 

نیروهای انتظامی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در پایتخت کویت به شلیک گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صدادار و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شدند.

دویچه وله فارسی گزارش داد ده‌ها نفر در این درگیری مجروح و بازداشت شده‌اند. برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی می‌گویند که حدود ۱۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند، اما ناظران بی‌طرف تعداد تظاهرکنندگان را حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده‌اند. پلیس تا کنون درباره شمار تظاهرکنندگان سکوت اختیار کرده است.

به گفته مخالفان سیاسی این “بزرگترین تظاهرات اعتراضی در تاریخ کویت” به شمار می‌آید.

گروه‌های اسلام‌گرا و ملی بطور مشترک مردم را به این تظاهرات فراخوانده بودند. به گفته احزاب اپوزیسیون، تغییر قانون انتخابات تنها در خدمت دولت کویت است. بر طبق برنامه‌ی قبلی قرار است که در اول ماه دسامبر ۲۰۱۲ در کویت انتخابات پارلمانی زودرس برگزار شود.

مخالفان می‌گویند که دولت همزمان با اعلام زمان برگزاری انتخابات اجازه تجمعات را نیز داده است. اما به گفته مقامات انتظامی این گونه تجمعات تنها اجازه دارند که در میدان پارلمان برپا شوند.

در روز یک‌شنبه پس از تجمع معترضان در میدان پارلمان، گروه‌های مختلف با جدا شدن از یکدیگر در خیابان‌های شهر دست به راهپیمایی زدند.

 

 

ادامه بحران سیاسی در کویت

 

به گفته گروه‌های اپوزیسیون تغییر قانون انتخابات مشاجره‌برانگیز است. برخی از گروه‌های مخالف این تغییرات را “اعلان جنگ” دولت به اپوزیسیون تلقی کرده‌اند.

 

 

 

مخالفان مدعی‌اند که تظاهرات روز یک‌شنبه بزرگترین تجمع اعتراضی در تاریخ کویت استمخالفان مدعی‌اند که تظاهرات روز یک‌شنبه “بزرگترین تجمع اعتراضی در تاریخ کویت” است

 

 

 

 

در مقابل صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت، تغییرات را “اصلاح قانون انتخابات” می‌خواند و آن را ضامن “وحدت ملی” و مانعی بر سر تعمیق شکاف‌های مذهبی می‌داند.

کویت از سال ۲۰۰۶ میلادی در بحران سیاسی به سر می‌برد و تا کنون ۹ دولت مختلف در این کشور بر سر کار آمده‌اند. در این مدت کوتاه ۶ بار نیز پارلمان این کشور منحل شده است. کویت به عنوان نخستین کشور عربی پادشاهی در حاشیه خلیج‌فارس در سال ۱۹۶۲ مبادرت به تاسیس پارلمان منتخب کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *