محمود احمدی نژاد در نشست انجمن های علمی ایران درباره “توان ملت” و “هویت ایرانی”َ سخنرانی کرد

محمود احمدی نژاد در نشست انجمن های علمی ایران درباره “توان ملت” و “هویت ایرانی”َ سخنرانی کرد

 

 

رییس جمهور از توان مردم به عنوان توانی که باید برای پاسخ به نیازهای تاریخی و زمانی به صحنه بیاید نام برد و تصریح کرد که قدرتمندترین دولت تاریخ نیز نمی‌تواند تمام نیازها را برآورده کند.

 

 

 

 

 

 

 
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در نشست انجمن‌های علمی ایران که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در این جمع،‌ گفت: انجمن‌های علمی دارای ظرفیت‌های عظیمی هستند و باید از این ظرفیت‌ها بهتر و بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی می‌توانند کارهای مهم و بزرگی را انجام دهند و برخی از آنها نیز مشغول انجام چنین کارهایی هستند، ادامه داد: انجمن‌های علمی می‌توانند مرجع خوبی برای علم و فناوری کشور باشند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که این انجمن‌ها می‌توانند در تدوین و معرفی استاندارها در قضاوت و ارزیابی‌ها مشارکت مستمر داشته باشند، اظهار کرد: در واقع این انجمن‌های علمی با پتانسیل عظیمی که دارا می‌باشند، می‌توانند در پروژه‌های کلان کشور و ارتباطات بین‌المللی نقش موثر و ارزشمندی را ایفا کنند.

رییس‌جمهور افزود: برخی از دوستان در این جلسه پیشنهاد دادند که همان‌طور که نظام مهندسی و یا پزشکی در کشور وجود دارد، نظام مدیریت نیز ایجاد شود که ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم و پیشنهاد خوبی است.

احمدی‌نژاد با اعلام آمادگی دولت جهت هرگونه همکاری با انجمن‌های علمی، اظهار کرد: انجمن‌ها به کمک نیز احتیاج دارند و لازم است که به آنها کمک شود و در بودجه سال آینده برای کمک به این انجمن‌ها پیش‌بینی‌هایی انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط با بیان این‌که امسال بودجه از جهات گوناگون تحت فشار است، تاکید کرد: اما کار علمی نمی‌تواند متوقف شود و اگر قرار باشد، از این فشارها با هزینه‌های کمتری عبور کنیم، نیازمند کار علمی و مشارکت و همکاری عالمان هستیم.

رییس‌جمهور همچنین گفت: هدیه‌ای نیز از طرف بنده به این انجمن‌های علمی اعطا خواهد شد که انشاءالله از طریق معاونت علمی توزیع آن صورت خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد همچنین بخش دیگر سخنان خود را به موضوع جهانی‌ شدن، اهمیت و تعریف آن اختصاص داد و گفت: آیا انسان بدون نگاه جهانی می‌تواند به جایگاه شایسته خود دست پیدا کند؟ انسان‌ها از همان اول یکسری آرمان‌های تاریخی را دنبال می‌کردند که وقتی عمق این آرزوها را مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهیم، می‌بینیم که این آرزوها واحد هستند و به دنبال مسائلی چون عدالت،‌ عزت و عظمت و … بوده‌اند و اینها در واقع مطالبات مشترک بشر است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که همه از عدالت، پاکی، کرامت، محبت، بزرگواری، جوانمردی و شجاعت خوش‌شان می‌آید، ادامه داد: این‌ها عناصر مشترک انسان‌ها هستند و تحقق این آرزوها و به فعلیت رسیدن آنها در گرو جهانی‌ شدن است.

وی گفت:‌ تا موقعی که نگاه، عمل و کارکردهای انسان و مدیریت انسان خود را به سطح جهان نکشاند، این مطالبات فرصت تحقق پیدا نمی‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که انسانیت انسان در ارتباط با دیگران معنا و مفهوم پیدا می‌کند، گفت: حقیقت انسان زمانی ظرف ظهور پیدا می‌کند که جهانی شود.

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این سوال که چطور می‌توانیم شاهد جهانی‌شدن انسانی و پایدار باشیم، اظهار کرد: عده‌ای با هجوم به فرهنگ‌ها، تخریب سنت‌ها و عدالت‌ها به دنبال جهانی‌ شدن هستند، در حالی‌که این امر استوار و پایدار نیست و هر حرکتی که مبتنی بر فطرت الهی انسان‌ها نباشد و در راستای شکوفایی آن، پایدار نخواهد شد، حتی اگر تمام دنیا را نیز فتح کند چرا که شرایط لازم را برای ماندگاری ندارد.

وی گفت: کسانی که بخواهند از موضع قدرت سیاسی، جهانی شوند به بن‌بست می‌خورند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که متاسفانه در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که به برخی از واژه‌ها و فرهنگ‌ها ظلم می‌شود، گفت:‌ یکی از واژه‌هایی که به آن ظلم شده سیاست است، سیاست یعنی تدبیر امور، ولی امروز سیاست شده محفلی برای پیشبرد خودخواهی‌ها، خودبرتربینی‌ها، سلطه‌طلبی‌ها و زورگویی‌ها و وقتی می‌گوییم سیاست، بلافاصله این موضوعا در ذهن تداعی می‌شود و متاسفانه عده‌ای از این شیوه‌ها می‌خواهند جهانی شوند.

رییس‌جمهور ادامه داد: راه اصیل جهانی شدن، راه علم و فرهنگ است و حقیقت وجودی انسان جز در سایه‌ی علم و فرهنگ و معرفت شکوفا نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کار علمی و با تاکید بر این‌که کار علمی بالاترین خدمت به حقیقت انسان است، چرا که در راستای نزدیکی انسان‌ها، شکوفایی انسان‌ها و یکی از راه‌های رسیدن به فصل مشترک انسان‌هاست، گفت: نه این‌که علم را بخواهیم باز برای تسلط بر دیگران، همچنان که برخی به دنبال این موضوع هستند و اکنون چون بمب اتم جواب خواسته‌های آنها را نمی‌دهد به سراغ سلاح‌های خطرناک‌تر و کشنده‌تر از بمب اتم رفته‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که اگر علم نباشد، انسان معنا نمی‌دهد و دروازه ورود انسان به هستی، علم است، ادامه داد: فرهنگ نیز به معنای سنت‌ها، آداب و ارزش‌هایی است که ناظر بر مطالبات مشترک فطری انسان‌هاست.

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این سوال که چه کسانی باید کار علمی انجام بدهند و چه کسانی کار فرهنگی، اظهار کرد: از قبل از انقلاب توقعات از حاکمان در کشور بالا بوده و بعد از انقلاب این امر بیشتر شده است، البته این موضوع فی‌نفسه چیز بدی نیست که مردم از حاکمان عدالت، اندیشه، حرکت درست و صیانت از حریم ملی را بخواهند، اما در این چند دهه این توقعات بالا منجربه مطالبات جزئی و فراموش شدن توان ملی کشور شده است.

وی با تاکید بر این‌که انجام همه کارها توسط دولت، شدنی نیست، افزود: قدرتمندترین دولت تاریخ نیز نمی‌تواند تمام نیازها را برآورده کند، مگر دولت چقدر توان دارد؟ توانی که باید به عرصه بیاید و به این نیازهای تاریخی و زمانی پاسخ دهد، توان مردم است. ما نزدیک به 76 میلیون نفر جمعیت داریم و اگر این 76 میلیون انسان همه در یک راستا حرکت کنند، توان‌ها هم‌افزا می‌شود و یک ظرفیت بی‌نهایت در کشور ایجاد می‌شود و در پی این موضوع، همه طرح‌ها قابل تحقق است و هیچ قدرتی نمی‌تواند با این نیرو برابری کند و هنر دولت نیز در این است که راه را باز کند که تمام توان‌ها در یک مسیر قرار بگیرد و مهمتر از همه توان مردم است. سیاست‌ها را باید مردم جلو ببرند، کارهای علمی را باید خود مردم انجام دهند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع جهانی‌شدن گفت: ما آینده را باید بسازیم و همان چه را که اراده کنیم، آینده می‌شود. در واقع باید گفت هر چه را اراده کنیم و در آن راستا حرکت کنیم تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: از کارهای اصلی شیطان برای جلوگیری از کمال انسان‌ها، تحقیر انسان‌ها بوده است در واقع تلاش کرده که کاری کند که انسان‌ها خود را کوچک بشمارند و اگر کسی خود را کوچک بشمارد، کارش تمام است.

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که شایستگی ما کجاست و در دنیا کجا می‌توانیم بایستیم و چه کسی این را تعیین می‌کند، افزود:‌ عوامل متعددی در این زمینه دست‌اندکار هستند، اما مهم‌ترین عامل، خود ما هستیم. ما خودمان را در هر سطحی که باور کنیم به آنجا می‌رسیم. ما اگر خودمان را باور کنیم؛ می‌توانیم به قله برسیم. ما باید در هر بخشی بالاترین قله‌ی ممکن را در نظر بگیریم و باور داشته باشیم که می‌توانیم. اگر خودمان را باور داشته باشیم زمان هم به تسخیر انسان در می‌آید و می‌بینیم که کار پنجاه ساله، مثلا طی 10 یا پنج سال انجام می‌شود و این هم خود به نوعی تسخیر زمان است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی‌ها منفعل هستند چون خود را کوچک می‌بینند، بعضی‌ها ملت را کوچک می‌بینند و فکر می‌کنند، اگر مثلا چند استاد ما با چند استاد علوم پایه آمریکایی و یا اروپایی بنشینند و صحبت کنند، آن اساتید بر این اساتید مسلط می‌شوند.

وی با بیان این‌که در آینده هر مرزی که بخواهد بین انسانیت انسان و ارتباط انسان‌ها فاصله بیندازد، برداشته می‌شود، گفت:‌ ما باید انرژی عظیمی را که داریم در دنیا آزاد کنیم.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های یکی از سفرای مقیم ایران در مراسم بزرگداشت حافظ گفت: برخی از سیاست‌ها و سیاستمداران فرهنگ و انسانیت ما را گروگان گرفته‌اند و نمی‌گذارند ارتباطات برقرار شود. به نظر من کسانی که نمی‌گذارند این ارتباطات انسانی برقرار شود می‌دانند که با برقراری این ارتباطات، آنها جایگاه‌شان را از دست می‌دهند.

رییس‌جمهور گفت: چند سال پیش نامه نوشتم و پیشنهاد دادم که بین ایران و نیویورک ارتباط مستقیم هوایی برقرار شود، می‌دانم که چرا موافقت نکردند، البته برخی‌ها در داخل با این چیزها مخالف هستند.

وی با تاکید بر این‌که ما باید به سمت خودباوری حقیقی برآمده از اندیشه توحیدی برویم، به سمت آن ایرانی که فردوسی تعریف کرده است، اظهار کرد: فردوسی حکیم عظیمی بود و فشارها بر او زیاد بود، البته خوب است که تحت فشار بود، اگر آن دوره از او تجلیل می‌کردند، کار او عبث بود و ارزشی نداشت. فردوسی یک حکیمی بود که تاریخ تحولات را می‌شناخت و او همه‌ی ارزش‌های الهی را نه فقط برای مردم ایران،‌ بلکه برای بشر زنده کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که درخشان‌ترین کارنامه متعلق به ملت ایران است، گفت: ملت ایران از پیش به استقبال تحولات بشری می‌رفته و از این تحولات استقبال می‌کرده، البته 200، 300 سال یک فریب تاریخی ایجاد شد و کسانی به اسم جانشینی پیامبر اقداماتی ظالمانه و جهان‌گشایی‌هایی را انجام دادند، آنها اقداماتی ضددین به نام دین، اقداماتی ضدعدالت به اسم عدالت انجام دادند و مقابله با آنها سخت است و نیازمند خط‌شکنی و بت‌شکنی است و احیای هویت بزرگی به نام ملت ایران است و فردوسی هویت تاریخی ایرانیان را زنده کرد.

رییس‌جمهور گفت:‌ معلوم است که نباید حاکم آن زمان از او استقبال می‌کرد، خدا خیلی فردوسی را دوست داشت و کسی که فردوسی را طرد کرد منفور تاریخ شد. او جانش را برای زنده کردن هویت ایرانی قرار داد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: این‌که می‌گویند فردوسی با زنده کردن هویت ایران، ضداسلام است کوته‌بین‌اند، چرا که هویت ایرانی یعنی هویت توحیدی، عدالت و انسانی و مرزی ندارد. حوزه فرهنگی ایران تمام دنیاست، توحید، عدالت و احترام به دیگران موضوعی جهانی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به انجمن‌های علمی گفت: بیاییم دست به دست هم بدهیم تا تمام ارزش‌های الهی و انسانی که ملت ایران حداقل هفت هزار سال به پای آن ایستاده از طریق کار علمی، فرهنگی و عالمانه در دنیا گسترش دهیم و من تردیدی ندارم که فردای ایران و بشریت با استعداد عظیم علمی و فرهنگی درخشانی که وجود دارد درخشان‌تر است.

در این نشست با حضور رییس‌جمهور، از تعدادی کتب رونمایی شد از جمله از شاهنامه امیربهادری به خط عمادالکتاب قزوینی.

همچنین در این مراسم کارت عضویت انجمن علمی جهانی شدن به رییس‌جمهور اهدا شد.

پیش از رییس‌جمهور، همایون حمیدی قائم مقام مرکز ملی جهانی شدن و تعددی از روسای انجمن‌های علمی به ارائه سخنرانی پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *