هزاران سند تحقیق درباره سازمان تأمین اجتماعی گم شده است

علیرضا محجوب، نماینده تهران از گم شدن ۲۰ هزار سند تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد. اسناد مرتبط با پرونده سازمان تأمین اجتماعی در زمان ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان مفقود شده است.

 

0,,17018339_303,00

 

علیرضا محجوب، عضو هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی روز شنبه (۲۳ شهریور/ ۱۴ سپتامبر) در نشست خبری مجلس از گم شدن ۲۰ هزار سند مربوط به تحقیقات مجلس در مورد تخلفات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد. به گفته او، این ۲۰ هزار مدرک، اسنادی بودند که مجلس در رابطه با تحقیق و تفحص به امانت در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار داده بود.

محجوب گفت: «از آنجا که حجم اوراق بالغ بر ۲۰ هزار صفحه بود و مجلس فضای کافی برای نگهداری آن را نداشت تمامی این اسناد بصورت امانت در سازمان تأمین اجتماعی نگهداری می‌شد.»

نماینده تهران ادامه داد: «کلید مکان پرونده‌ها همچنان در اختیار هیأت تحقیق و تفحص است اما در سازمان تأمین اجتماعی نه از محل نگهداری اسناد و نه از خود اسناد هیچ خبری نیست.»

۲۰ هزار سند مفقودشده مربوط به گزارش بازرسان سازمان در رابطه با تخلفات مراکز درمانی، شعب و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) بوده است.
بوده است.

محجوب همچنین از قرائت نشدن گزارش اولین هیأت تحقیق و تفحص در مجلس انتقاد کرد و گفت: «چه بسا اگر آن گزارش قرائت می‌شد جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می‌شد.»

روزنامه قانون نوشته است که این اسناد “نتيجه تحقيق و تفحص يک ساله مجلس هشتم از سازمان تامين اجتماعی بود.”

قانون ادامه می‌دهد: «اما اکنون و در پی ناپديد شدن اين اسناد پيگيری‌های اعضای کميته تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی برای اطلاع از سرنوشت اسناد تاکنون بی‌نتيجه مانده و هيچ‌کس پاسخگوی شرايط پيش آمده نيست.»

پیش از این نیز همین روزنامه از ناپدید شدن “اسناد تخلفات ۱۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی” خبر داده بود.

قانون همچنین نوشت: «اسناد به دست آمده از تخلفات سازمان تأمین اجتماعی که با حجم چندین کارتن در اتاقی جنب کتابخانه مرکزی این سازمان نگهداری می‌شد در حالی ناپدید شده که کلید این اتاق تنها در اختیار گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی قرار داشت. وقتی نمایندگان قصد مراجعه به اسناد را داشته‌اند متوجه شدند که اتاق و اسنادی در کار نیست؛ دیوارها تخریب شده و اتاق با سالن ادغام شده است.»

علیرضا محجوب، نماینده تهران به تمامی کسانی که به نوعی در مفقود شدن پرونده‌های مربوط به هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی دست دارند هشدار داد و گفت، آنها “مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.”

او تأکید کرد: «اگر بخواهیم درست عمل کنیم باید متخلفین را به دادگاه و دستگاه قضا ارجاع دهیم.»

به گفته این عضو هیأت تحقیق و تفحص، ۲۰ هزار برگ گمشده مربوط به گزارش بازرسان سازمان در رابطه با تخلفات مراکز درمانی، شعب و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) بوده است.

محجوب با انتقاد از عدم ارائه اطلاعات کافی از سوی مسئولان تأمین اجتماعی به اعضای هیئت تحقیق و تفحص تصریح کرد: «از آنجا که تا به امروز با کسی برخورد نشده است مقامات دولتی مطلب را زیاد جدی نمی‌گیرند.»

هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی د‌ر نیمه فعالیت مجلس هشتم آغاز به کار کرد. ابتدا قرار بود ‌طبق قانون، ظرف ۶ ماه تحقیق از این سازمان به اتمام برسد؛‌اما این‌گونه نشد ‌و بیش از یک سال این موضوع به طول انجامید‌.

اسناد مورد اشاره در زمان ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی گم ‌شده‌‌اند. سعید مرتضوی که بعد از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به چهره‌ای جنجالی تبدیل شد بعد از اتهام‌های مربوط به کشته شدن تعدادی از معترضان در زندان کهریزک از دادستانی تهران برکنار شد.

مرتضوی مدتی دبیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده گرفت اما بعد به ریاست سازمان تأمین اجتماعی درآمد. انتصاب او به این مقام مورد اعتراض بسیاری، از جمله نمایندگان مجلس قرار گرفت و سرانجام بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی نیز برکنار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *