ظریف: موضوع هسته ای را به گونه ای حل می کنیم که ضامن حقوق مردم باشد

دور جدید مذاکرات اتمی تهران با گروه ۱+۵ در حالی ساعاتی دیگر در نیویورک برگزار می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از تصمیم تهران برای توافق با قدرت‌های جهانی و رسیدن به راه‌حل مناقشه هسته‌ای در کوتاه‌ترین زمان خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ظریف چهارشنبه شب، سوم مهر، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران اظهار داشت، ایران این اراده سیاسی را دارد که موضوع هسته‌ای را به شیوه‌ای حل و فصل کند که هم ضامن حقوق مردم باشد و هم نگرانی بین‌المللی را برطرف سازد.

به گفته او، مقامات ایران معتقدند که می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه به راه‌حل جامعی با گروه ۱+۵ دست یافت و سپس گام به گام آن را اجرا کرد.

 

ظریف

اما مذاکرات امروز ایران با گروه ۱+۵ از منظر دیگری نیز اهمیت می‌یابد که آن هم حضور وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده در آن است، اتفاقی که در طول ۳۴ سال حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز در نطقی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد با اشاره به «بی‌اعتمادی» میان دولت‌های ایران و ایالات متحده گفت که او، جان کری، وزیر امور خارجه دولت خود را مامور پی‌گیری مناقشه هسته‌ای تهران و دسترسی به توافق میان طرفین کرده است.

در عین حال بحث دیدار باراک اوباما با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز پیش آمده بود که طرف ایرانی این پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت.

اما محمد جواد ظریف می‌گوید که دیدار با مقامات آمریکا برای جمهوری اسلامی هدف نیست، اگرچه حوزه ممنوعه هم نیست و «موضوع مهم، اراده سیاسی برای یافتن راه‌حل مشکلات است».

به گفته او، دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا «شاید می‌توانست شروع خوبی باشد» اما به‌خاطر عدم آمادگی و هماهنگی لازم انجام نشد.

تعیین زمان دور بعدی مذاکرات اتمی

آقای ظریف همچنین روز پنجشنبه در صفحه فیس‌بوک خود درباره مذاکرات امروز ایران با قدرت‌های جهانی که پس از هشت سال در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود، نوشت: «این یک شروع است که برای نشان دادن اراده سیاسی [طرفین] و حرکت به سمت حل موضوع [هسته‌ای ایران]، هم‌زمان با مجمع عمومی [سازمان ملل متحد] انجام می‌شود.»

در دورانی که حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نمایندگی جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی را برعهده داشت، این مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی برگزار می‌شد که به توافقی مبنی بر تعلیق موقت غنی‌سازی اورانیوم در ایران منجر شد.

اما این مذاکرات در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به گروه ۱+۵ و دیپلمات‌های رده‌های پایین‌تر این کشورها تقلیل یافت تا امروز که وزاری امور خارجه آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان پای میز مذاکره با همتای ایرانی خود می‌نشینند.

آقای ظریف در ادامه پست فیس‌بوک خود از برنامه‌ریزی برای برگزاری مذاکرات در ماه آینده خبر داد و گفت: «نمی‌توان توقع داشت که مذاکرات در این جلسه به نتیجه برسد. از همین حالا جلسه بعدی برای اواخر مهر در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو برنامه‌ریزی شده است.»

در همین حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران در ماه آینده را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای ریابکوف روز پنج‌شنبه، اظهار داشت، تماس‌های مقدماتی با هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی، از جمله محمدجواد ظریف انجام شده است و این مذاکرات در ماه اکتبر برگزار می‌شود.

او همچنین با اشاره به دیدار خود با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که خانم اشتون امروز به وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در مذاکرات اتمی برنامه دور بعدی این مذاکرات را اطلاع می‌دهد.

در مذاکرات امروز برای نخستین بار محمدجواد ظریف به عنوان نماینده ایران حضور پیدا می‌کند در حالی که پیش از این سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران، به مدت شش سال مسئولیت این مذاکرات را بر عهده داشت.

رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته‌اند که قدرت‌های جهانی فعلا می‌خواهند تمایل مذاکره‌کننده ارشد ایران برای رسیدن به توافق میان طرفین را محک بزنند.

مذاکرات پیشین ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان که فروردین ماه امسال برگزار شد حاصلی در بر نداشت و از آن زمان تنها حلقه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تنگ‌تر شده است.

پیش‌بینی جان کری درباره مذاکرات امروز

اما در آستانه برگزاری مذاکرات امروز تهران با گروه ۱+۵،  جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز پیش‌بینی کرد که این مذاکرات نتایج خوبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران حاضر شده بود با این پرسش مواجه شد که طرف ایرانی در مذاکرات چگونه می‌تواند ثابت می‌کند کشور او برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود جدی است.

وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ داد: «هر وقت که جدی شدند، خبرتان می‌کنم.» جان کری سپس گفت: «ما نشست خوبی خواهیم داشت. این را مطمئنم.»

آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند که ایران باید نشان دهد، برنامه اتمی آن صلح‌آمیز است. ایران اکنون می‌گوید که قصد دارد درباره برنامه اتمی خود «شفاف‌سازی بیشتری» بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *