ظریف: اظهارات اوباما در دیدار با نتانیاهو غیر قابل قبول است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، نهم مهر ماه، در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که سخنان رییس جمهوری آمریکا در جریان دیدار روز دوشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل «غیر قابل قبول» است.

 

ظریف

آقای ظریف در این پیام نوشته است: «حرف‌های اوباما در این میان کاملاً غیرقابل قبول بود و هیچ نشانی از نقشی که رییس جمهوری آمریکا باید برای حل موضوع هسته‌ای در کشورش ایفا نموده، و به جای دنباله‌روی از تندروها، رهبری کشورش را در این موضوع تاریخی بدست گیرد، نداشت.»

وی افزوده‌است که سخنان اوباما «اما غیرقابل پیش‌بینی نبود. معلوم بود تلاش دارد نتانیاهو و برخی کشورهای عربی (که متاسفانه آنها هم برای جلوگیری از حل موضوع هسته‌ای با صهیونیست‌ها همداستان شده‌اند) را آرام کند.»

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایران به خاطر تحریم‌های شدید چند سال اخیر است که به پای میز مذاکره آمده‌است.

وی با تاکید بر این‌که گزینه نظامی هم‌چنان روی میز خواهد ماند افزود که برچیدن تحریم‌ها علیه ایران به آسانی صورت نخواهد گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قرار است ساعاتی دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و این در حالی است که او اعلام کرده قصد دارد با «سیاست لبخند» حسن روحانی مقابله کند و تاثیرات احتمالی سخنان رییس جمهوری ایران در سازمان ملل و حاشیه آن را خنثی سازد.

محمدجواد ظریف در پیام فیس‌بوکی خود با اشاره به این سخنرانی آقای نتانیاهو نوشت: «نتانیاهو از بعدازظهر جمعه با چندین سرمقاله توسط ستون‌نویس‌های سرشناس لابی اسرائیل ضدحمله خود را شروع کرد و سراسیمه برای جلوگیری از هرگونه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن رفت. امروز هم در نیویورک در سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند و یک نمایش فریب‌کارانه دیگر را ارائه خواهد داد.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «نتانياهو و جناح تندرو آمريکا به شدت نگرانند. منزوی شده‌اند. ۷۵ درصد مردم آمريکا می‌خواهند موضوع هسته‌ای با مذاکره حل شود. اين در حالی است که تنها چندماه پيش اکثريت قاطع آمريکایی‌ها تنها راه برای حل موضوع با ايران را راه نظامی می‌دانستند. معلوم است که جنگ‌طلبان بايد از روحانی بترسند».

آقای ظریف افزود: «ولی اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند.»

وزیر خارجه ایران در همین روز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، نیز به نخست‌وزیر اسرائیل تاخت و وی را «منزوی‌ترین فرد» در سازمان ملل متحد نامید.

وی اظهار داشت: «از نتانیاهو به‌جز دروغ‌گویی، فریب و ایجاد ترس انتظاری نداریم، ولی از مردم دنیا انتظار داریم که این دروغ‌ها را بی‌پاسخ نگذارند.»

آقای ظریف همچنین روز سه‌شنبه در یک توئیت به مواضع اعلام‌شده باراک اوباما در دیدارش با نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت: «استنباط رییس جمهور اوباما این است که ایران به خاطر تهدیدات غیرقانونی او و تحریم‌ها مذاکره می‌کند که این توهین به یک ملت، گستاخانه و اشتباه است.»

به گفته او، آقای اوباما باید اعتماد دو جانبه را تقویت کند در حالی که چرخش در مواضع به اعتماد آسیب می‌رساند و اعتبار ایالات متحده را نیز از بین می‌برد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از زمان کارزار انتخاباتی خود گفته‌است که خواستار حل و فصل مناقشه هسته‌ای با آمریکا و غرب است و گفت‌وگوی بی‌سابقه تلفنی او با رییس جمهوری آمریکا که جمعه گذشته انجام شد امیدهایی را در این رابطه تقویت کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اما همواره گفته‌است که به واقعی بودن تغییر رویکرد ایران اطمینانی نیست و خبر داده که برای خنثی کردن اثر «فریب‌کاری‌های روحانی» برنامه مقابله با لبخند روحانی را تدارک دیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *