ویلیام هیگ: ایران و بریتانیا به سوی بازگشایی سفارت گام برمی‌دارند

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که ایران و بریتانیا در حال انجام اقداماتی برای بهبود روابط و درنهایت بازگشایی سفارت‌های خود هستند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه به پارلمان این کشور گفت: «هر دو کشور یک کاردار غیرمقیم منصوب خواهند کرد که مامور بازسازی مناسبات، و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشایی نهایی سفارت‌های کشورهایمان هستند.»

 

سفارت

 

روزنامه گاردین نیز گزارش داده است که ویلیام هیگ به نمایندگان این کشور گفت مذاکرات با دولت ایران در نیویورک در فضای بسیار مثبت‌تری صورت گرفته است.

برپایه این گزارش هیگ در مورد بازسازی روابط ایران و بریتانیا بار دیگر تاکید کرد بهبود مناسبات باید «گام به گام» و برپایه «اقدام متقابل» صورت گیرد.

هیگ با بیان اینکه چنین اقداماتی راه را برای بازگشایی سفارت بریتانیا تسهیل خواهد کرد، گفت: «ما از تماس‌های مستقیم بیشتر استقبال می‌کنیم.»

به گفته ویلیام هیگ، ماه‌های آینده در مناسبات ایران و بریتانیا، «احتمالا بسیار مهم» خواهند بود.

برپایه این گزارش از اهم وظایف کاردارهای دو کشور، پرداختن به موضوعاتی چون تعداد و شرایط کارکنان دو سفارتخانه خواهد بود که پیش از این هم‌ مورد بحث میان مقامات دو کشور قرار گرفته است.

وزیر خارجه بریتانیا گفت: «روشن است که رئیس جمهور جدید و وزرایش در ایران تصویر بسیار مثبت‌تری از خود و کشورشان نسبت به همین اواخر ارائه می‌دهند… تردیدی نیست که فضای دیدارها با آنها متفاوت است…ما باید صداقت این دولت ایران را تمام و کمال بیازماییم و از همین رو حائز اهمیت است که کانال‌های ارتباطی ما برای این کار باز باشد.»

این اظهارات در حالی است که پیشتر حزب کارگر از تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران انتقاد کرده بود.

تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند. پس از این حمله بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، یکی از نخستین مقام‌های کشورهای غربی بود که پس از پیروزی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرده بود که روابط با ایران بهبود یابد. وی در نیویورک به همتای خود محمدجواد ظریف هم ملاقات دوجانبه داشت. قرار است هفته آینده در ژنو گفت‌وگوهای ۱+۵ با شرکت وزیر خارجه ایران از سرگرفته شود.

وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو ۲ درمورد سوریه نتایج مثبتی به بار بیارود. وی گفت هنوز معلوم نیست که ایران دعوت خواهد شد یا نه. وزیر خارجه بریتانیا با تکرار مواضع دیگر مقام‌های غربی گفت که ایران باید موضع خود درمورد سوریه را تغییر دهد و دست از حمایت از رژیم اسد بردارد.

خبرگزاری رویترز هم که بخشی از اظهارات هیگ را منعکس کرده، گزارش داده که وی در پارلمان بریتانیا، نمایندگان را در جریان تحولات مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران گذاشته است.

هیگ گفته است که اگر تهران خواهان تخفیف در تحریم‌ها است نیاز دارد که دست به «تغییرات اساسی» بزند.

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت که آینده مناسبات دو کشور منوط به برداشتن گام‌های ملموس از سوی ایران است.

ویلیام هیگ گفت: «ایران همچنان از شش قطعنامه شورای امنیت سرپیچی می‌کند و در حال نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات هسته‌ای‌اش است.»

وی افزود: «در نبود تغییر اساسی در این سیاست‌ها، ما به تحریم‌های شدید خود ادامه خواهیم داد. تغییر اساسی در سیاست‌های بریتانیا یا غرب منوط به تغییر اساسی در آن برنامه (هسته‌ای) است.»

افخم: از روز سه‌شنبه با بریتانیا در سطح کاردار ارتباط داریم

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، درباره ارتقای مناسبات ایران و بریتانیا گفت: «پیرو مذاكرات دو وزیر امور خارجه در نیویورک مقرر شد گفت و گوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفت‌وگوها روز گذشته (دوشنبه) آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس طی تماس تلفنی با آقای دكتر ظریف پیشنهاد داد كه دو كشور نسبت به تعیین كاردار غیرمقیم در پایتخت های دو كشور اقدام كنند.»

به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح روابط دو كشور در حد كاردار، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق كردند كه از امروز(سه‌شنبه) تهران و لندن در سطح كاردار غیرمقیم با یكدیگر روابط داشته باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *