در ساختار جمهوری اسلامی افرادی مثل احمدی‌نژاد موفق نخواهند بود

علی‌اکبر جوانفکر گفته در ساختار جمهوری اسلامی٬ افرادی مثل احمدی‌نژاد نمی‌توانند امور کشور را پیش ببرند و رئیس مجلس٬ رئیس قوه مقننه نیست بلکه مدیر اداره جلسات مجلس است.

 

احمدی نژاد

 

آقای جوانفکر روز چهارشنبه (۱۷ مهر) به سایت «ایران خبر» گفته باید برخی اصلاحات ساختاری در جمهوری اسلامی صورت بگیرد و هیچ چیز دیگری بالا‌تر و ارزشمند‌تر از قانون» نباشد.
وی افزوده که در این اصلاح ساختاری «همه دستگاه‌ها و نهادهای رسمی و غیر رسمی کشور باید در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند و قوای سه گانه هیچ‌یک بر دیگری برتری نداشته باشد.»
سرپرست سابق روزنامه ایران با تاکید بر اینکه «هرگونه ادعایی مانند قرار داشتن مجلس در راس امور غیرقانونی است» اضافه کرده که در قانون اساسی نیامده که رئیس مجلس٬ رئیس قوه مقننه است.
جوانفکر افزوده «قوه مقننه مرکب از مجلس و شورای نگهبان است» و از آنجا که مصوبان مجلس را شورای نگهبان تصویب می‌کند٬ «رئیس مجلس بیشتر سمت یک مدیر برای اداره جلسات مجلس را دارد.»
وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که «عملکرد مجمع در بسیاری از موارد صراحتا مغایر با قانون اساسی بوده است زیرا مجمع در قوانین دخل و تصرف می‌کند.»
مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان دولت دهم دو نهادی بودند که مخالفت‌های گسترده‌ای با اقدامات و تصمیمات احمدی‌نژاد می‌کردند.
ریاست این دو نهاد رسمی را علی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی دو مخالف سر سخت احمدی‌نژاد بر عهده دارند.
علت این اظهارات جوانفکر علیه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ریشه در اختلافات گذشته احمدی‌نژاد با لاریجانی و هاشمی رفسنجانی دارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی٬ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز این اظهارات جوانفکر را «توهین» به مجلس دانسته و گفته است: «جوانفکر جایگاه خود را بشناسد.»
ایمن‌آبادی افزوده که «جوانفکر در جایگاهی نیست که بخواهد درباره مسائل این چنینی اظهارنظر کند، توهین‌های وی نشات گرفته از فرهنگ دولت‌های نهم و دهم است که خواهان دیکتاتوری برای خود بودند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *