اشتون و ظریف: برای نخستین‌بار بیانیه مشترک صادر کردیم

پس از پایان دو روز مذاکرات فشرده گروه ۱+۵ با ایران، کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات در یک کنفرانس خبری اعلام کرد برای نخستین برای صدور بیانیه مشترک با ایران موافقت شد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به فاصله کمی در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و نسبت به رسیدن به نتیجه ابراز امیدواری کرد.

در این کنفرانس خبری کوتاه کاترین اشتون متن این بیانیه را قرائت کرد.

 

اشتون

 

به گزارش رادیوفردا به نقل از ایرنا در این بیانیه آمده است: «هیات‌های نمایندگی اعضای گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیت و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاكرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ۱۵و۱۶ اكتبر برگزار کردند.»

اشتون افزود: «بر پایه فضای مثبت نخستین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ۲۶ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران كلیات طرحی را به عنوان مبنای مذاكرات ارائه نمود كه توسط اعضای گروه ۱+۵ به عنوان مشاركتی مهم در فرایند مذاكرات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

اشتون گفت: «اعضای هیات‌های نمایندگی مشورت‌های دوجانبه و مشتركی درباره عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند. تصمیم گرفته شد كه جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ۸-۷ نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان )برگزار گردد.»

در پایان این بیانیه آمده است: «اعضا همچنین موافقت نمودند كه كارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم كشورهای گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدمهای عملی تشكیل جلسه دهند.»

اشتون در این کنفرانس خبری ضمن قدردانی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی ظریف، از ارائه جزییات طرح پیشنهادی ایران خودداری کرد.

پس از اشتون محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به دو زبان فارسی و انگلیسی به خبرنگاران پاسخ گفت.

ظریف هم همچون اشتون تاکید کرد برای نخستین بار ایران و گروه‌ ۱+ ۵ با یگدیگر بیانیه مشترک منتشر کردند.

وزیر خارجه ایران با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات اظهار داشت که باید منافع و نگرانی‌های دو طرف در گفت‌..‌وگو مدنظر قرار گیرد.

محمدجواد ظریف گفت که از این پس مذاکرات باید به جزییات بپردازند و مذاکرات در سطح تخصصی ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه ایران، همچنین گفت طرف‌های مذاکره با ایران ب زمان نیاز دارند که پیشنهاد تهران را هضم کنند. وی گفت تهران انتظار دارد مسئله جدیدی به وجود نیاید.

ظریف همچنین اظهار داشت که ایران آماده است به آمریکایی‌ها حسن نیت خود را نشان دهد.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تیم مذاکره‌کننده از حقوق مردم ایران در چارچوب ان پی تی کوتاه نخواهد آمد و در عین حال آماده است اعتمادسازی کند.

وی تاکید کرد که باید اعتماد را به مردم ایران بازگرداند و برای غربی‌ها هم که به نظر می‌رسد نسبت به ایران بی‌اعتمادی دارند، اعتمادسازی کرد.

به گفته وزیر خارجه ایران در دور روز مذاکرات ژنو جزییات از جانب هر دو طرف به بحث گذاشته شد که مورد علاقه همه طرف‌ها بود.

وی در عین حال تاکید کرد که باید میان گام‌های دو طرف موازنه برقرار باشد تا اعتماد بازگردد.
وی گفت که جزییات مختص به اتاق مذاکره است و نه برای رسانه‌ها و در عین حال از تلاش رسانه‌ها قدردارنی کرد.

در طول دو روز مذاکره چهار دور مذاکره در شهر ژنو میان گروه ۱+۵ و ایران برگزار شد.

در نشست اول که با حضور ظریف و اشتون در روز سه‌شنبه برگزار شد، وزیر خارجه ایران، طرح پیشنهادی تهران را که «پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید» نام داشت به این گروه ارائه کرد.

پس از آن در نشست دوم مذاکرات در سطح معاونان ادامه یافت. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه سرپرست مذاکره‌کنندگان ایرانی بود و هلگا اشمید معاون اشتون ریاست گفت‌وگوها را برعهده داشت.

دور سوم مذاکرات با چند ساعت تاخیر در روز چهارشنبه برگزار شد و آنچنانکه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، گروه ۱+۵ خواستار این تاخیر شده بودند.

در نوبت چهارم که بعد از ظهر چهارشنبه برگزار شد ظریف و اشتون در مذاکرات شرکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *