احزاب منحل‌ شده ایران می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با سخنگو و قائم‌مقام وزیر کشور گزارش داده که احزابی که حکم انحلال آن‌ها از مراجع اداری یا قضایی صادر شده باشد، می‌توانند با رجوع به دیوان عدالت اداری و یا درخواست بررسی مجدد پرونده قضایی و در نهایت در دیوان‌عالی کشور علیه حکم انحلال خود شکایت کنند.

 

دیوان
به گفته حسینعلی امیری، انحلال احزاب از دو مسیر مرجع اداری یا مرجع قضایی انجام می شود. وی گفته اگر حزبی از طریق مراجع اداری منحل شود، اعضای آن حزب می‌توانند در صورت اعتراض به دیوان عدالت‌ اداری شکایت کنند.
آقای امیری تصریح کرده: «اگر حزبی از طریق مرجع قضایی منحل شود، باید از پروسه دادرسی دادگاه‌های دادگستری کار خود را دنبال کند و ممکن است کار تا دیوان‌عالی کشور نیز پیش برود و حتی اگر حکمی خلاف شرع باشد، رئیس قوه قضاییه می‌تواند نسبت به آن اظهار نظر کند».
امیری به خبرگزاری تسنیم گفته احزابی که حکم قطعی انحلالشان در مراجع اداری یا قضایی صادر شده باشد، نمی‌توانند با اساسنامه قبلی خود به کارشان ادامه دهند. سخنگوی وزارت کشور افزوده است: «اگر حکم انحلال حزبی از دو مرجع اداری یا قضایی قطعی شود، آن حزب با مرامنامه و عنوان قبلی نمی‌تواند مجددا تشکیل شود و اعضای آن حزب باید با مرامنامه و عنوان جدید شروع به فعالیت کنند».
وی البته تاکید کرده که تمام گروه‌ها و سلیقه‌ها و جریانات سیاسی که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی فعالیت کنند از دید وزارت کشور محترم هستند.

به گفته آقای امیری از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در مرداد ماه امسال، ۱۳ تقاضای تشکیل حزب به وزارت کشور ارسال شده است. وی اظهار داشته که این درخواست‌ها، پس از بررسی در بخش کارشناسی وزارت کشور، برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *