گزارش سی بی اس نیوز از آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران

مترجم: الیناز شیرازی

منبع: سی بی اس نیوز

گفتگوهای پر سر و صدای هسته ای میان ایران و شش قدرت با یک یادداشت تفاهم در روز چهارشنبه انجام شد. دیپلماتهای ارشد اتحادیه اروپا این تفاهم را ” بسیار مهم” ارزیابی کردند. وزیر امور خارجه ایران از “دور جدید” ی سخن گفت که می تواند تنشهای ناشی از یک دهه ترس از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران را کاهش دهد.

5 + 1

کاترین اشتون،  رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد جزئیات مذاکره چیزی نگفت، اما بیانیه ای را خواند که هم به تایید ایران و هم شش قدرت رسیده بود و روند مذاکرات را “اساسی و رو به جلو” خواند.

رسانه های ایران اعلام کردند دو طرف مذاکره کننده باردیگر در تاریخ 7-8 نوامبر در ژنوملاقات خواهند کرد.

سی بی اس به نقل از الیزابت پالمر گفت که مذاکرات بسیار سریع حالت جدی به خود گرفت. یک مقام دولتی دیگر نیز به سی بی اس گفت که چنین مذاکره بی پرده و امیدوارکننده ای با ایران بی نظیربوده. ظریف در این مذاکرات نقش مهمی داشت و با وجود کمردرد شدیدی که باعث شد تمام مسیر تا ژنو را در هواپیما خوابیده طی کند، به محض ورود به ژنو مشغول به کار شد. علاوه بر این تسلط او به زبان انگلیسی کار مذاکره را بسیار هموار کرد.

پالمر جزئیات بیشتری افشا نکرد. مذاکره کنندگان می گویند گفتگوها فوق سری بوده و بر فاش نشدن آن اصرار می ورزند. آنها اعلام کردند در موارد بسیاری بایستی مذاکره و به توافق برسند. آنها 7 نوامبر دوباره گفتگو میکنند.

پالمر معتقد است که در قیاس با مذاکرات انجام شده در گذشته، روند مذاکرات از سرعت خیره کننده ای برخوردار بوده است. روز سه شنبه قبل از آغاز مذاکرات نیز طرف مذاکره کننده آمریکایی به طور خصوصی با معاون طرف مذاکره کننده ایرانی یک ساعت به طور خصوصی ملاقات و گفتگو کردند.

به خاطر افشا نشدن سریع جزئیات مذاکره، ارزیابی مقدار پیشرفت در گفتگوهایی که یک دهه به بن بست می رسید، مشکل می باشد.

ایران می گوید که تمایلی به ساخت سلاح هسته ای ندارد و شش قدرت در حال حاضر بر روی تقاضای توقف یا کاهش غنی سازی اورانیوم یا دیگر فعالیتهایی که می تواند در ساخت سلاح هسته ای به کار آید، متمرکزشده اند.

ایران در مقابل امتیازاتی که می دهد بحث در مورد تحریمهای دردناک بین المللی که قبلا تمایلی به گفتگو درباره آن را نداشت، را در دستور کار خود قرار داده است. انتظار می رود ایران با افزایش نظارت بین المللی از برنامه هسته ای و کاهش روند غنی سازی اورانیوم موافقت کند تا محور مذاکرات را از بن بست خارج کند.

تهران همچنین تاکید می کند که علاقه ای به تولید سلاح ندارد, ولی با اینهمه تاکنون در برابر دسیسه ها و تحریمهایی که قدرتهای جهانی برای وادار کردن این کشور برای پایان دادن به غنی سازی و دیگر برنامه های مرتبط به کار برده اند، مقاومت کرده است.

اما اکنون به نظر می رسد  با روی کار آمدن حسن روحانی که یک چهره اصلاح طلب است، سرعت روند مذاکرات افزایش یافته است.

عضو یکی از هیئتهای مذاکره کننده گفت: طرف ایرانی پیشنهاد کرده که به تقاضای کلیدی غرب برای کاهش سطح غنی سازی و کاهش تعداد سانتریفیوژها جواب مثبت دهد.

یک مقام ایرانی نیز اظهار داشت: هر طرحی بایستی در سه مرحله و در طی یک دوره 6 ماه تا یکساله اجرا شود.

هر دو مقام یاد شده خواستند تا نامشان فاش نشود چرا که اجازه بحث در مورد این طرح محرمانه به آنها داده نشده است.

تلویزیون دولتی ایران که منعکس کننده نظرات دولت ایران است اعلام کرد: تهران خواهان مذاکره در مورد سطح غنی سازی اورانیوم است. این گزارش همچنین افزود که ایران پیشنهاد طرح پروتکلهای دیگری از معاهده هسته ای سازمان ملل را داده است و خواهان آن است که در صورت توافق با بازرسی و نظارت گسترده تراز تاسیسات هسته ای اش، غرب حق ایران در غنی سازی را به رسمیت بشناسد.

اما مقام رسمی ایران گفت پذیرش هر پروتکل آخرین مرحله از انجام طرح خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *