کنفرانس ژنو و توقف لشکرکشی اسرائیل علیه ایران

 مترجم: الیناز شیرازی

منبع: پرس تی وی

به گزارش پرس تی وی، آخرین مذاکرات میان ایران و شش قدرت اصلی دنیا، باعث توقف لشکرکشی اسرائیل برای جنگ با ایران شده است.

جیمز فتزر که یک کهنه سرباز است به پرس تی وی گفت: کنفرانس ژنو بسیار امیدوارکننده بوده است و ابتکار عمل را از نتانیاهو که بر ناقوس جنگ علیه ایران می دمید گرفته است.

ژنو

این سخنان یک روز بعد از مذاکره ایران و پنج عضوو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به علاوه آلمان بیان شد که در آن طرفین مذاکره توافق کردند تا بار دیگر در 7-8 نوامبر در ژنو ملاقات کنند.

تحلیلگر مذکور همچنین زبان به تحسین پیشنهادهای دیپلماتیک ارائه شده از جانب ایران گشود و گفت ” واقعا شگفت انگیز است که چگونه پرزیدنت روحانی ابتکار عمل گفتگوی دیپلماتیک با غرب را در دست گرفته است”.

وی افزود: از لحاظ دیپلماتیک نشانه های بسیار محکمی وجود دارد که بیانگر این است که این مساله می رود تا با روشهای صلح آمیز حل شود و اسرائیل در این شرایط ازنظر موقعیت سیاسی بیش از پیش منزوی تر خواهد شد.

این استاد بازنشسته همچنین اظهار داشت که گفتگوها باعث شده است تا اسرائیل تاثیر دیپلماتیک خود بر آمریکا را از دست بدهد.

فتزر با بیان اینکه در شرایط حاضر تنها کاری که می تواند صورت دهد تبریک به باراک اوباما می باشد گفت: “به باراک اوباما به خاطر مشی سیاست خارجی در مورد موضوعی که در آستانه تبدیل شدن به یک مشاجره عمده در خاورمیانه بود و سهم مهمی که در کاهش تنش و ترویج صلح جهانی برداشته است تبریک می گویم”.

به دنبال کنفرانس ژنو، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا, کاترین اشتون, نیز مذاکرات را مورد ستایش قرار داد و از آن به عنوان دقیقترین و اساسی ترین مذاکراتی که تاکنون بین دو طرف انجام شده یاد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ابراز امیدواری کرد که گفتگوها منجر به ایجاد “دور جدید”ی از روابط میان دو طرف مذاکره کننده شود.

او با اشاره به بسته پیشنهادی ایران گفت این بسته می تواند پایان تنشهای غیر ضروری وآغاز بازگشایی افقهای جدید در روابط ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *