معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش: ۱۵۰هزار کلاس درس ایمن نیست

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هنوز ۱۵۰گرمایش مورد نیاز  هزار کلاس درس از ۵۰۰ هزار کلاس درس کشور در فصل سرما با بخاری نفتی یا گازی تأمین می‌شود.

 

رییسی

“مرتضی رئیسی” در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت سیستم گرمایشی مدارس در آستانه فصل سرما گفت: برای مدارسی که حداکثر ۳ کلاس دارند و در مناطق سردسیر روستایی واقع شده‌اند ۴۵ هزار بخاری تابشی که منبع تأمین انرژی آن برق است، نصب کرده‌ایم.

رئیسی ادامه داد: ۱۵ هزار عدد از این بخاری‌ها را خریداری و در روستا‌ها توزیع کرده‌ایم ۳۰ هزار بخاری دیگر نیز خریداری شده و به زودی بین استان‌های کشور توزیع می‌شود.

وی راه‌حل اساسی را برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای در مدارس تأمین سامانه حرارت مرکزی یا پکیج‌های حرارتی درآن‌ها دانست و افزود: منتظریم براساس قولی که خزانه‌داری کل کشور داده است ۱۰۰ میلیارد تومان از عوارض فروش گاز درکشور -که ۵۰ درصد آن منبعی می‌شود که قانون گذار تصویب کرده است که به وزارت آموزش پرورش برای استانداردسازی گرمایشی مدارس در سال ۹۲ پرداخت شود- به حساب سازمان نوسازی واریز تا این اعتبار به استان‌ها ابلاغ شود.

معاون عمرانی وزارت آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: دستورالعمل رعایت نکات ایمنی و استفاده از بخاری‌های دارای مهر استاندارد و عدم استفاده بخاری‌های غیراستاندارد به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم و خود وزارت آموزش و پرورش نیز تا جایی که من خبر دارم دوره‌های آموزشی ایمنی برای مدیران و دست‌اندرکاران در سراسر کشور برگزار خواهد کرد.

رئیسی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از کلاس‌های درس در کشور هنوز با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند، افزود: این یک واقعیت است که هنوز ۱۵۰ هزار کلاس درس از ۵۰۰ هزار کلاس درس کشور چنین وضعیتی دارند و البته این از روی ناچاری است.

وی در پاسخ به سوالی دیگری در این باره که از این ۵۰۰ هزار کلاس چه تعداد ایمن هستند نیز اظهار داشت: همانطور که گفتم تنها آن ۱۵۰ هزار کلاس درس مشکل دارند.

وی خاطر نشان کرد: این ۱۵۰ هزار کلاس درس نیازمند سامانه گرمایشی هستند چرا که گرمایش مورد نیاز آن‌ها در فصل سرما با بخاری نفتی یا گازی تأمین می‌شود که برای تجهیز همه این کلاس‌ها به سامانه کاملاً استاندارد نظیر سیستم حرارتی مرکزی یا پیکج‌های حرارتی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه واقعیت این است امکان تأمین اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در کشور وجود ندارد، افزود: با وجود اینکه توان فنی و اجرایی برای تجهیز این تعداد کلاس درس به سامانه‌های حرارتی کاملاً استاندارد وجود دارد اما به دلیل نبود اعتبار طی چند سال آینده امکان انجام آن وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان طی یکسال تا دو سال آینده در کشور امکان‌پذیر نیست و در کوتاه‌مدت مجبوریم از بخاری استفاده کنیم منتهی بخاری نفتی کاربراتوری که دارای مهر استاندارد باشد. اما این نوع بخاری نیز با استاندارد مدنظر ما فاصله دارد.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش افزود: بخش عمده‌ مدارسی که در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده‌اند عمدتاً در روستاهای کشور واقع اند سامانه حرارتی مرکزی اندارند لذا نکات ایمنی را حتماً باید مدیران مدارس رعایت کنند و حتماً بازبینی فنی و نگهداری‌های لازم از این بخاری‌ها صورت بگیرد و از بخاری‌های معیوب استفاده نشود  تا زمانی که توان اعتباری کشور افزایش پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *