گزارش دروغین درباره آلودگی هوای اهواز و سوء استفاده قوم گرایان عرب

 میلاد دهقان

میلاد دهقانچند روز پیش مطلبی با عنوان آلوده ترین شهرهای جهان در فضای مجازی منتشر شد و به شکلی گسترده ای در شبکه های اجتماعی و تارنماهای معتبر داخلی و خارجی بازتاب یافت.

احتمالا خوزستانی هایی که این سالها از آلودگی هوا و بویژه هجوم ریزگردها به ستوه آمده بودند بیش از همه از این گزارش خرسند بوده و آن را بیش از پیش پراکندند.

این مقاله ابتدا در تارنمای اینترنتی نشریه Quartz Dail منتشر شد که در آن مدعی شده بود اهواز در صدر فهرست آلوده ترین شهرهای دنیا قرار دارد و به دنبال آن سنندج و کرمانشاه و یاسوج نیز، در زمره آلوده ترین شهرهای دنیا هستند.(1)

این نوشته سپس به صورت خلاصه در تارنمای “تایم” هم منتشر شد که در واقع به عنوان منبع خبری بسیاری از تارنماها استفاده قرار گرفت.(2)

مقاله Quartz Dail سه پاراگراف دارد که در پاراگراف اول خود به اتکا به آمار بیان شده از “سازمان بهداشت جهانی” در مورد امریکا و اروپا و چین صحبت کرده است که درست است.

در پاراگراف دوم به مقایسه جمعیت شهرها پرداخته است که در برخی شهرهای بزرگ دنیا مانند دهلی نو آلودگی ها وجود دارد اما شهرهای کوچکی مانند اهواز تنها با یک میلیون و دویست هزار نفر آلوده ترین شهر دنیا است. در سومین پارگراف به بررسی دلیل آلودگی اهواز پرداخته است،دولت ایران، امریکا و جنگ افزارهای که در زمان جنگ ایران و عراق به عراق داده است را نشانه می رود و اما در ادامه می گوید که تحقیقات چیزی دیگری را بیان می کند. اما نکته مهم اینجاست که این تحقیقات درباره اهواز به استناد کدام منبع معتبر است؟آیا همانگونه که ادعا شده این گزارش از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است؟ با بررسی های انجام شده مشخص گردید این آمار و ارقام از گزارش تارنمای “خبرگزاری اهواز” که از رسانه های قوم گرایان عرب می باشد، گرفته شده است. لینک این خبرگزاری تجزیه طلب در متن خبر تایم موجود است.(3)

با بررسی دقیق تر می بینیم که منبع “خبرگزاری اهواز” جای دیگری است. «سازمان دفاع از حقوق بشر اهوازی ها در اروپا» British Ahwazi Friendship Society منبع اصلی و اولیه این گزارش بوده است. رییس این سازمان فعال در زمینه قوم گرایان عرب فردی انگلیسی به نام دنیل برت است که در آنجا افراد تجزیه طلبی همچون کریم عبدیان فعالیت های ضد ملی بر علیه ایران انجام می دهند!!

دنیل برت چهره جالب توجهی دارد. او تحلیلگر مسایل نفت و گاز است، روزنامه نگاری می کند، کارشناس علوم سیاسی است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه لندن در رشته اقتصاد توسعه گرفته است. وی در تارنمای شخصی اش خود را یک مشاور متخصص در بازارهای در حال ظهور، متخصص مقابله با تروریسم و ​​مسایل مربوط به سیاست خارجی به طور عمده کشورهای مستقل مشترک المنافع ، آفریقا، خاور میانه و آسیا معرفی کرده است و تمرکزش سیاست و اقتصاد در مناطق و کشورهای نفت و گاز تولید، از آنگولا تا ازبکستان است. وی همچنین در تولید صنایع وابسته مانند صنعت خودروسازی و پتروشیمی هم فعال است.

با چنین حوزه گستره ی فعالیت هایی دور از ذهن نیست که ریاست مرکز دفاع از حقوق بشر اهوازی ها در اروپا را هم به عهده باشد!

کارون

خبرگزاری اهواز با آوردن یک سری ارقام به این نکته پرداخته است که اهواز در «بخش عرب نشین »!! آن آلوده تراست و این گزارش توسط یک عده از جوانان «الاهوازی» تهیه شده است.(4)

این نویسنده در ادامه می گوید اهواز آلوده است در حالی بوشهر و شهر کویت با وجود داشتن سطح ارتفاع کمتر در اثر بمب های عراقیی مشکلی پیدا نکرده اند و تنها این اهواز است که آلوده و دچار مشکل است! نویسنده آن متن یعنی آقای دانیل برت تمامی آمار خود را فرضی و بالاتر از آمار سازمان بهداشت جهانی بیان کرده است و در این امار جعلی بدون هیچ تحقیق علمی و دانشگاهی انجام گرفته است و به پدیده ریزگردها بطور مشخص اشاره نشده است.

در آخرین پاراگراف آمده است: راه حل مانند سایر مسائل در ایران سیاسی است و بدون تغییر رژیم امکان بهبود وضعیت در منطقه وجود ندارد. در این شرایط دولت به سرکوب و تجاوز الاهوازی ها ادامه میدهد چرا که آنان بومیان منطقه هستند. برای عرب های اهوازی بهبود محیط زیست و حق تعیین سرنوشت دو عامل در هم تنیده است.

منبع دوم این گزارش که یک وبلاگ است که در آن گفته شده مسیر رودخانه کارون توسط دولت ایران به منظور خشک کردن زمین های الاهوازی تغییر داده شده. در این وبلاگ بی اعتبار که به آن استناد شده اشاره می شود که سیاست رسمی دولت ایران کوچاندن فارس ها به سرزمین های به اصلاح الاهوازی است تا به این ترتیب عرب های الاهوازی در اقلیت بیشتر و تحت ستم مضاعف قرار بگیرند!!(5)

همانگونه که می بینید پایه و سرمنشا این خبر نه یک تحقیق بر مبنای مسایل دقیق زیست محیطی و علمی، بلکه از یک گزارش سازمانی قوم گرا و ضد ایرانی بوده است. با مراجعه به تارنمای سازمان بهداشت جهانی خواهید دید چنین آماری که این گزارش مدعی آن است وجود ندارد. ضمن اینکه سنجش دقیق میزان آلودگی شهرهای ایران نیاز به همکاری نهادهای دولتی و نیروهای متخصص و دستگاه های سنجش بسیار دقیق مستقر در هر شهر دارد که باید در یک بازه زمانی این آمار را ثبت کرده تجزیه و تحلیل شود و در آن مقدار هر نوع الودگی (صنعتی یا طبیعی) و سرمنشا آن نیز مشخص شود که بدون تردید از توان یک سازمان به اصطلاح حقوق بشری مستقر در لندن بیرون است. شوربختانه پس از موضوع حقوق بشر اینک مسایل مربوط به زیست بوم، دستاویز اقدامات و تبلیغات این گروه های ضد ایرانی برون مرز است. با مراجعه به تارنماهای عربی که در این نوشتار به آنها اشاره رفته است به وضوح موضوع قوم گرایی و تجزیه طلبی و ضدیت با تمامیت ارضی ایران آشکار است. استفاده از واژه های جعلی همچون ال.اح.و.ا.ز، خلیج ع…ی، محمره(خرمشهر) و نشان داده چهره ای کاملا عربی از خوزستان نشان دهنده خط مشی آنان است.

در پایان بایسته یادآوری است که زندگی در محیط سالم و به دور از آلودگی حق هر انسان است. بحث ورود ریزگردهای کشورهای عربی به استان های جنوبی و شرقی یک موضوع بحران آفرین مهم در بحث سلامت شهروندان ایرانی است که باید برای آن چاره اندیشیده شود. اهواز به دلیل وجود کارخانه های گوناگون و آلودگی های ناشی از ریزگردها بدون تردید یکی از شهرهای آلوده ایران است اما اینکه با یک گزارش بدون منبع مشخص، در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان قرار بگیرد جای تردید و کنکاش بسیار برای اثبات دارد. ضمن اینکه تاکید می شود این گزارش و جنجال های پس از آن بدون پایه دقیق علمی و کارشناسی شده و فاکتورهای اساسی سنجش آن است. داشتن کارونی خروشان و پر آب حق هر ایرانی و خوزستانی همچون نگارنده است و بحث حقوق شهروندی ایجاب می کند از اعتراض نسبت به بی توجهی به این شاهرگ حیاتی جنوب ایران و برنامه های مردمی و زیست محیطی که در ادامه آن مطرح می شود پشتیبانی کرد.

حق هر ایرانی به شکل اعم و هر خوزستانی به شکل اخص است که از مسوولین امر پیگیری این مسایل و چاره اندیشی را خواستار باشد اما فروکاستن این مسایل ملی و منطقه ای به ضدیت حکومت با یک قوم خاص و  سو استفاده عده ای قوم گرای ضد ایرانی از این مبحث در راستای ضربه زدن به وحدت ملی است. نباید اجازه داد عده ای از این اب گل آلود در راستای منافع ضد ملی بهره بگیرند و به دیگران القا کنند که این اقدامات حکومتی در راستای سرکوب قومی بوده است. خوزستان مهد تمدن ایران زمین و سکونت گاه اقوام گوناگون ایران است و هر نارسایی در آنجا گریبان همه باشندگان آن را خواهد گرفت و بالطبع همگان در رفع آن وظیفه ای ملی و میهنی دارند.

پاینده ایران

  1.  http://qz.com/136606/here-are-the-worlds-worst-cities-for-air-pollution-and-theyre-not-the-ones-youd-expect/
  2. http://science.time.com/2013/10/18/the-10-most-polluted-cities-in-the-world/#ixzz2iUDhsQqZ
  3. http://www.ahwaziarabs.info/2013/03/ahwaz-confirmed-most-polluted-city-on.html
  4. http://www.ahwazsolidarity.org/uploads/AlAhwazEnvironment.pdf
  5. http://euahwazi.blogspot.de/2013/03/iran-river-diversion-dries-up-ahwazi.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *