ترکیه از شرکت گاز ایران شکایت کرد

معاون وزیر نفت با اشاره به شکایت گازی ترکیه از ایران، دو محور شکایت این مشتری گازی ایران را تشریح کرد و گفت: مطرح کردن این ادعاهای گازی در داوری بین‌المللی جزئی از قرارداد گاز ایران و ترکیه است و در این بین شرکت ملی گاز ایران هم مدارک و مستندات محکم خود را به دادگاه ارسال کرده است.

 

ترکیه-گاز-ایران

 

حمیدرضا عراقی با تشریح آخرین وضعیت اختلافات گازی ایران و ترکیه با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه ۲ ادعا گازی را نسبت به ایران مطرح کرده است، گفت: بر این اساس در یک ادعا این کشور نسبت به مطمئن نبودن روند صادرات گاز ایران مطرح کرده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه چند سال قبل هم ترکیه چنین ادعایی را درباره نامطمئن بودن روند دریافت گاز طبیعی از ایران مطرح کرده بود، تصریح کرد: در نهایت در ادعای چند سال قبل این ادعای ترکیه در داوری بین‌المللی نتیجه‌ای نداد و حکم دادگاه بین‌المللی به سود ایران صادر شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی ایران روند مشخص و معینی دارد، تصریح کرد: روند صادرات گاز ایران به ترکیه در چند سال اخیر نشان می دهد که به خوبی امنیت عرضه گاز از سوی ایران رعایت شده و در سطح مطلوبی قرار داشته است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز همچنین در تشریح دومین ادعای گازی ترکیه علیه ایران، توضیح داد: بندی در قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه وجود دارد که مطاب با این بند هر دو طرف می توانند اگر قیمت های منطقه ای صادرات گاز تغییری کند، درباره بهای گاز ادعا داشته باشند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه بر اساس این اصل هم ترکیه نسبت به قیمت فعلی گاز ایران ادعا کرده است، اظهار داشت: با این وجود شرکت ملی گاز ایران بر روی قیمت گاز صادراتی به ترکیه استدلال‌هایی را مطرح کرده و بر روی آن اصرار و تاکید دارد.

عراقی با اعلام اینکه تاکنون مستندات و مدارکی درباره قیمت گاز ایران به داوری بین‌المللی ارسال شده است، تبیین کرد: اعتقاد داریم این مدارک کاملا نمتستند و شفاف است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ۳ تا ۴ ماه آینده داوری بین‌المللی گاز ایران و ترکیه صادر خواهد شد، در پاسخ به سوال دیگر مهر که اگر رای دادگاه علیه ایران باشد چه می کنید؟ گفت: بر اساس قرارداد مشترک گاز، ایران و ترکیه هر دو تابع نظر و تصمیم گیری داوری بین المللی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *