عصبانیت بنیامین نتانیاهو از پیشرفت احتمالی مذاکرات هسته ای ایران

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز پیش از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، از توافق احتمالی 1+5 با ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت اسرائیل به هیچ‌وجه چنین توافقی را نمی‌پذیرد.

وی که بدون کری به تنهایی در برابر دوربین‌ه حاضر شده بود، در این مورد گفت: من درک می‌کنم که ایرانی‌ها راضی در ژنو قدم می‌زنند. خب آن‌ها باید هم راضی باشند، چراکه آن‌ها همه‌چیز گرفتند و هیچ‌چیز ندادند. هرآنچه که می‌خواستند.

نتانیاهو افزود: آن‌ها کاهش تحریم‌ها را می‌خواستند، آن‌ هم بعد از آنکه سال‌هاست رژیم تحریم‌ها علیه‌شان اعمال می‌شود، آن‌ها به این خواسته دست یافتند. آن‌ها هیچ‌چیز ندادند، چراکه به هیچ وجه توان غنی‌سازی خود را کاهش نمی‌دهند. بنابراین، ایران معامله قرن را انجام داده و جامعه بین‌الملل معامله‌ای بد کرده است، این معامله‌ای بسیار بد است.

پیش تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است که توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی “اشتباهی تاریخی” خواهد بود.

 

 

نتانیاهو

 

به گزارش بی بی سی  نتانیاهو گفته پیشنهادهایی که هم اکنون برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد به ایران اجازه خواهد داد که توانایی‌های خود برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را حفظ کند.

بنیامین نتانیاهو در حساب توییتر نخست‌وزیر اسرائیل هم گفته اگر اخباری که از توافقات ایران و ۱+۵ شنیده درست باشد، ایران به “معامله قرن” دست یافته است.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دور تازه‌ای از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در ژنو آغاز کرده‌اند.

نشست دو روزه نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ با حضور کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا، و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از امروز در مقر اروپایی سازمان ملل آغاز شده است.

طرفین برآوردی نسبتا خوشبینانه از دور جدید مذاکرات داشته‌اند.

پیش از این از قول یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد نقل شد که آمریکا آماده است بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را در صورت “همکاری” این کشور، موقتا لغو کند.

یووال اشتاینیتز، وزیر امور اطلاعاتی-راهبردی و روابط بین‌الملل اسرائیل، گفته با وجود این که دیگر کشورها نگرانی‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را درک می‌کنند، این کشور همچنان دلایلی دارد که نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هوشیار باشد.

آقای اشتاینیتز گفته “تمایل به دستیابی به توافقی سریع، ولو توافقی سریع اما بد، اشتباهی تاریخی خواهد بود.”

گفتنی است محمدجواد ظریف در واکنش به نتانیاهو که توافق با ایران را “اشتباه تاریخی” خوانده، گفته است:  “فکر نمی‌کنم او استاد تشخیص اشتباهات باشد چون در تمام زندگی‌اش مرتکب اشتباه شده است. او از سال 1991 می‌گوید که ایران تنها شش ماه با بمب هسته‌ای فاصله دارد.”

اسرائیل در حالی ایران را به تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کند که تصور می‌شود خود اسرائیل تنها زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه را در اختیار دارد.

ایران بارها و حتی با استناد به فتوای دینی رهبر این کشور، گفته که قصد ندارد سلاح هسته‌ای تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *