تورم ایران ۱۴ برابر متوسط جهانی ارزیابی شد

بانک جهانی از نرخ تورم ۳۹ درصدی ایران در تابستان امسال خبر داد و این رقم را ۷ برابر متوسط نرخ تورم کشورهای درحال توسعه و ۱۴ برابر متوسط تورم جهانی طی این مدت اعلام کرد.

 

download (1)

 

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با بررسی وضعیت تورم در جهان نرخ تورم ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برابر با تابستان امسال را ۳۹ درصد اعلام کرد.
تورم ایران در فصل تابستان نسبت به فصل بهار کاهش داشته به‌طوری که نرخ تورم ایران در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۳ برابر با فصل بهار ۴۲.۵ درصد اعلام شده بود.

این نهاد بین المللی نرخ تورم ۱۲ماهه ایران در پایان جولای ۲۰۱۳ را نیز برابر با ۴۲.۹ درصد اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم جهان در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۳ بالغ بر ۲.۸ درصد اعلام شده است. ایران در میان ۲۸ اقتصاد بزرگی که از سوی بانک جهانی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند بالاترین نرخ تورم در این دوره را داشته است. دو کشور ایران و آرژانتین تنها کشورهای این گروه بوده‌اند که تورم دورقمی در این مدت داشته‌اند. نرخ تورم آرژانتین در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۰.۵ درصد اعلام شده است.

نرخ تورم برخی کشورهای دیگر در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۳ به این ترتیب اعلام شده است: آمریکا ۱.۵ درصد،‌ ژاپن ۰.۹ درصد، منطقه یورو ۱.۳ درصد، انگلیس ۲.۷ درصد، چین ۲.۸ درصد، روسیه ۶.۳ درصد، ترکیه ۸.۳ درصد، عربستان ۳.۴ درصد، هند ۹.۷ درصد، و آفریقای جنوبی ۶.۳ درصد.
نرخ تورم ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی ۳۰ برابر متوسط نرخ تورم کشورهای صنعتی در این مدت و ۷ برابر متوسط نرخ تورم کشورهای در حال توسعه بوده است. نرخ تورم کشورهای صنعتی در سه‌ماهه سوم امسال ۱.۳ درصد و این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۵.۴ درصد اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *