نزدیکی مصر و روسیه با توافق بزرگ نظامی

در پی دیداری که از روز ۲۲ آبان میان مقام‌های مصری و وزرای روسی آغاز شده، آنچه قاهره «گفت‌وگوهای تاریخی» نامیده است، دو کشور توافقاتی برای همکاری‌ کرده‌اند که در بین آن‌ها «قرارداد میلیاردی» نظامی بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است.

 

روسیه و مصر
به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر، به سرگئی شویگو، همتای روس خود گفته است این دیدار ادامه «روابط راهبردی و تاریخی‌ست که عصری نو را در مناسبات سازنده و نتیجه‌بخش نظامی پدید می‌آورد».

روزنامه اهرام از قول مقام‌های دو کشور گفت‌وگوها را «مثبت و امیدبخش» خوانده است؛ هر چند در این مورد رسانه‌های مصری به روابط نه‌چندان نزدیک دو طرف طی سال‌های گذشته اشاره می‌کنند و تاثیر بخشی از آن را در دیدارهای اخیر نیز موثر می‌دانند.

اهرام از قول یکی از مقام‌های روس همراه هیئت میهمان نوشته است که کرملین طی دهه‌های گذشته خواست جدی خود را برای نزدیکی به قاهره نشان داده٬ «اما هرگز احساس نکردیم که قاهره برای این موضوع (نزدیکی روابط) جدی‌ست».

قاهره به‌طور سنتی طی دهه‌های گذشته از مهم‌ترین هم‌پیمانان واشینگتن در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود، هرچند تا سال‌های دهه‌ هفتاد روسیه و مصر از هم‌پیمانان یکدیگر بودند. این اتحاد با صلح سال ۱۹۷۹ میان مصر و اسرائیل رنگ باخت.

این نخستین سفر در این سطح از مقام‌های روس طی چهل سال گذشته است.

دو طرف مذاکراتی را بر سر قراردادی نظامی انجام می‌دهند که گفته می‌شود تا «دو میلیارد دلار» ارزش دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در قاهره و در نشستی خبری همراه با همتای مصری خود نبیل فهمی، گفت مذاکرات سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و عبدالفتاح سیسی، همتای مصری او در مورد همکاری‌های نظامی انجام شده است.

کمک نظامی سالانه آمریکا به مصر مبلغی تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را در بر می‌گیرد که در سال جاری ارسال بخشی از ادوات و نیز ۲۶۰ میلیون دلار از یاری‌های مالی آن متوقف شده است. این موضوع پس از آن رخ داد که سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، موجی از خشونت‌ها، بازداشت‌ها و قربانیان را همراه داشت. البته آمریکا سرنگونی مرسی را کودتا ننامیده است. روسیه در آن زمان از نشان دادن واکنشی رسمی به این موضوع مشخص خودداری کرد.

رسانه‌های مصری از مذاکرات در باره همکاری‌های دیگر نیز سخن گفته‌اند که «رآکتور اتمی» از جمله آنها عنوان شده است.

بنا بر گزارش‌ها در مذاکرات دو طرف گفت‌وگوهایی بر سر مسائل منطقه و همکاری‌ها در این زمینه نیز مطرح شده است.

یک دیپلمات روس به روزنامه اهرام گفته است که موضوع ایران و مذاکرات این کشور بر سر برنامه اتمی‌اش نیز در گفت‌وگوها مطرح شد که به گفته این دیپلمات «قاهره بار دیگر مشخصا هرگونه حمله نظامی را رد کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *