درگیری در مجلس ترکیه به خاطر کاربرد عبارت کردستان

نمایندگان کُرد و ترک به خاطر کاربرد عبارت کردستان ترکیه در متن بودجه سال ۲۰۱۴ با هم درگیر شدند که سرانجام مجلس، رای به حذف این عبارت داد.

 

images17

 

بعدازظهر امروز در مجلس ملی ترکیه و در اثنای تایید نهایی متن بودجه ی سال ۲۰۱۴ این کشور، نمانیدگان حزب راست افراطی حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی، به تصویب متن بودجه معترض شده و اعلام کردند از آن جایی که عبارت کردستان ترکیه در این متن به کار رفته، اجازه نمی دهند بودجه تصویب شود.

آنان خواهان بررسی این موضوع شدند و صادق یاقوت نایب رییس مجلس و از نمایندگان حزب عدالت و توسعه، این موضوع را به رای گذاشت و نمایندگان هر ۳ حزب عدالت وتوسعه، جمهوری خلق و حرکت ملی با اکثریت قاطع، رای به زدوده شدن نام کردستان از متن بودجه و چاپ و صحافی مجدد کتابچه ها ی متن بودجه دادند.

نمایندگان حزب صلح و دموکراسی (نزدیک به پ.ک.ک) در اعتراض به این اقدام، کرسی تریبون مجلس را به مدت چند دقیقه اشغال کردند و زمانی که حلاجی اوغلو از نمانیدگان افراطی حزب حرکت ملی به سوی نمایندگان کُرد رفت، بین او و ادریس بالوکَن نماینده ی بینگُل و عضو هیات ملاقات با اوجالان درگیری فیزیکی به وجود آمد و فضای مجلس ملی ترکیه به مدت چند دقیقه متشنج شد.

نایب رییس مجلس که ناچار شد به مدت نیم ساعت نشست مجلس را تعطیل کند، در جمع بندی نهایی اعلام کرد که واژه ی کردستان به طور رسمی از متن بودجه ی سال ۲۰۱۴ ترکیه زدوده شده و به روال سالیان گذشته، به جای آن عبارت جنوب شرقی ترکیه به کار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *