۹ دی، یک مناقشه نا‌تمام

بیش از شش ماه از آغاز اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، اصولگرایان مخالف با جنبش سبز و تجمعات مردمی ۹ دی ۱۳۸۸ در واکنش به اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در تاسوعا و عاشورای همان سال که آن‌ها، آن را «هتک حرمت» دانستند، تظاهرات کردند.

این تظاهرات که در رسانه‌های حامی اصولگرایان با نام «حماسه ۹ دی» نامیده شد، بزرگترین صف آرایی در مقابل اعتراضات مردمی بود. همچنین شورای فرهنگ عمومی جمهوری اسلامی روز ۹ دی را روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نامگذاری کرده‌است.

 

تجهیز اصولگرایان برای بزرگداشتی پرشور

امسال چهارمین سالگرد 9 دی در حالی برگزار شد که به نظر میرسید جریان اصولگرا بیش از سه سال گذشته برای برگزاری هر چه پرشور تر این مراسم تجهیز شدند بطوریکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری بیش از دو هزار مراسم به مناسبت روز «۹ دی» در تهران و برخی شهر‌های ایران خبر داد.

در همین زمینه به گزارش فارس، سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی در خبرگزاری فارس اعلام کرد: درباره فتنه چند گزاره وجود دارد؛ 2 ضلع از سران فتنه در حصر نیستند در حالی که باید می‌بودند و آنها دارند در خارج از حصر، فتنه را مدیریت می‌کنند لذا رسانه باید از این حوزه مراقبت کند. معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بنده دلایل متقنی دارم که حصر باید تشدید شود، ادامه داد: وزارت اطلاعات باید نسبت به فتنه‌های جدید مراقبت کند.

وی بزرگترین فتنه را، فتنه تحت مدیریت آمریکا و صهیونیست‌ها دانست و یادآور شد: این فتنه فرهنگی، هویت‌زدایی نسبت به باور و افکار و رفتارهای جامعه است. سردار جزایری تاکید کرد: در هیچ‌کجای جهان به کودتاگران فرصت مدیریت مجدد داده نمی‌شود و اگر این فرصت داده شود، اشتباه است.

همچنین علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود پیرامون 9 دی بیان کرد: موضوع فتنه سال ۸۸ را باید در چنین متنی مورد بررسی قرار داد که در حرکت نوین که در طول تاریخ اسلامی بدیع بود و در سه دهه اخیر ثمرات آن سبب یأس دشمنان اسلام و قدرتمند شدن نظام اسلامی شده را یکباره نادیده گرفت و صرفا به بهانه یک انتخابات، ماجراجویی به راه انداخت که به اعتبار یک نظام پرقدرت لطمه وارد کرد و به همین دلیل آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی با گفتارها و رفتارهای سرخوشانه به موضع‌گیری و بل‌بله‌گویی، پرگویی و تحقیر ملت ما پرداختند.

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بعد از ظهر امروز در حاشیه همایش «سرو دیدار» که در مجتمع سرچمشه برگزار شد، ضمن بیان اینکه کسانی که در جهت تطهیر سران فتنه تلاش می‌کنند راه به جایی نمی‌برند، اظهار داشت: بر اثر ظلمی که در حق انقلاب طی 8ماه به وقوع پیوست مردم صبورانه و بزرگوارانه تحمل کرده بودند اما از دل‌هایشان بیرون نرفته و انباشته شده بود؛ روزی که به نقطه حساس عواطف مردم و اعتقادات آنها تلنگر خورد دیگر تحمل خود را از دست دادند.

علی‌اکبر ناطق نوری صبح امروز در مراسم ترحیم علی‌اکبر پرورش، از اعضای حزب موتلفه  در مسجد سید اصفهان، با اشاره به فرارسیدن ۹ دی اظهار‌ کرد: مردم با حضور به‌موقع و با شعور خود، توطئه‌های دشمنان را خنثی، دوستان را امیدوار و دشمنان را ناامید کردند. وی با بیان اینکه “دشمنی استکبار جهانی علیه ایران اسلامی همواره بوده و خواهد بود”، افزود: این حضور به موقع و هوشمندانه مردم است که توطئه‌های آنها را خنثی کرده و انقلاب را پیش برده است.

 

تجلیل دولتمردان یازدهم از حماسه 9 دی

در حالیکه امسال میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد چهارمین سال حصر خانگی خود را سپری می کنند، بسیاری از هوادارن این سه تن و هوادارن جنش سبز خردادماه سال جاری و با اعتماد به وعده های حسن روحانی در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق های رای رفته و او را با تاکید بر «رفع حصر» به عنوان مهمترین مطالبه خود، به عنوان رییس جمهور منتخب بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند.

هرچند در طی چند ماه گذشته اظهار نظراتی پراکنده پیرامون رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد منتشر می شد اما امروز حسن روحانی، رییس جمهور یازدهم و برخی وزرای وی با تجلیل از 9 دی باعث ایجاد شگفتی در میان هواداران محصورین و جنبش سبز شدند.

حسن روحانی روز گذشته، هشتم دی ماه در نشست هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن روز ۹ دی و نامگذاری آن به عنوان روز بصیرت، گفت: مردم زمانیکه احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماعشان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه حضور مردم در این روز، برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین و حمایت از انقلاب و رهبری بود، گفت: مردم برای حمایت از جناحی خاص به میدان نیامدند، آنچه مردم را به حرکت در آورد دلدادگی مردم ایران به عاشورا و ارزش‌های انسانی برآمده از آن بود. مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی به حرکت در آمدند، چون احساس کرده بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند.

از سوی دیگر سردار حسین دهقان ، وزیر دفاع دولت روحانی روز گذشته با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری 88 با حضور بی‌نظیر مردم برگزار شد، گفت: اما در این میان برخی افراد نغمه‌هایی مبنی بر عدم صحت انتخابات سر‌ دادند و کسانی که پیوندی با ملت ایران و نظا‌م اسلامی نداشتند، به آنها پیوستند.

وی همچنین با بیان اینکه رفتارهای سال 88 از سوی برخی کاندیداها پسندیده نبود، متذکر شد: با وجود رهنمودهای ارزشمند مقا‌م معظم رهبری و دعوت‌های صورت گرفته از طرف بزرگان برای تن دادن آقایان به قانون، اما متاسفانه این امر صورت نگرفت و ظلم‌های بسیاری به مردم شد و مشکلات بسیاری از طرف قانون‌شکنان ‌برای کشور به وجود آمد.

وزیر دفاع با بیان اینکه در حوداث سال 88 متأسفانه حریم‌ها شکسته شد، گفت: ‌مردم ایران دیگر نتوانستند این شکسته‌شدن حر‌مت‌ها را تحمل کنند، چون ملت ایران در طول عمر خود بر سر سفر ائمه معصومین به ویژه امام حسین(ع) بزرگ شده‌اند و جسارت و توهین به امام حسین(ع) و عزادارانش در روز عاشورا قابل تحمل برای ملت ایران نبود و با خلق حماسه 9 دی خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه جاری و نظام اسلا‌می برای همیشه بیمه شد.

همچنین محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم چهلم شهید انصاری، رایزن پیشین ایران در لبنان، با اشاره به حساسیت مردم نسبت به مقدسات گفت: مردم ما زمانی که می‌بینند حرمت مقدساتشان نادیده گرفته می‌شود، طبیعی است که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. این واکنش فراگیر مردم در نهم دی‌ماه سال 88 نشان داد که آنها پایبند به دین و مقدساتشان هستند و از ارزش‌های معنوی خود حفاظت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت رسیدگی به تخلف هر کس در هر سطحی گفت: چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در یک محکمه عادله‌ای به اتهاماتش رسیدگی شود و برابر با جرم خود محاکمه شوند.

پیش‌تر غلامعلی حداد عادل به حسن روحانی هشدار داد چنانچه دولت یازدهم بخواهد در مسیر «قتنه» قرار بگیرد٬ «۹ دی» دیگری خلق خواهد شد.

حداد عادل شامگاه پنجشنبه، پنجم دی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته کسانی که فرصت مدیریت پیدا کرده‌اند «مراقب باشند دوباره به آن مسیر {فتنه} و آن حرف‌ها {تقلب} کشیده نشوند». وی خطاب به مدیران دولت یازدهم گفته «بدانند این ملت اگر مدتی ساکت بماند، دلیل بر فراموشی نیست، مردم ایران صبر می‌کنند اما فراموش نمی‌کنند.»

مشاور علی خامنه‌ای همچنین به مقام‌های دولت جدید هشدار داده «مواظب باشند اگر بخواهند دوباره در مسیر فتنه قرار بگیرند، این ملت ۹ دی‌های دیگری هم خواهد آفرید.»

در پایان باید گفت به نظر می‌رسد پیرامون وقایع پس از انتخابات ۸۸ و ۹ دی با یک مناقشه نیمه تمام مواجه‌ایم که بدون شک در حوادث آتی کشور و سرنوشت رخداد‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *