استقراض ۵۷۰۰ میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی

دولت تاکنون پنج‌هزارو۷۰۰میلیاردتومان از بانک مرکزی استقراض کرده تا یارانه نقدی مردم را تامین کند. به گزارش شرق این خبر را دیروز مسعود نیلی که در دولت جدید با عنوان مشاور اقتصادی رییس‌جمهور شناخته می‌شود، اعلام کرد.

 

331945_6369

 

دولت روحانی از مرداد سال‌جاری پرداخت یارانه را آغاز و در همین هفته هم یارانه دی‌ماه را پرداخت کرد. رقم اعلامی نیلی نشان می‌دهد، دولت برای پرداخت شش‌ماه یارانه نقدی ماهانه حدود ۹۵۰میلیاردتومان از بانک مرکزی استقراض کرده، رویه‌ای که بی‌شک تورم‌زاست.

نیلی که با نشریه «برنامه» گفت‌وگو کرده، تامین یارانه نقدی از محل منابع در اختیار بانک مرکزی را مشابه با مسکن مهر می‌داند و با طرح سوالی سخنانش را ادامه ‌می‌دهد: «در هر ماه سه‌هزارو۵۰۰میلیاردتومان بابت یارانه نقدی پرداخت می‌شود اما فقط هزارو۸۰۰میلیاردتومان آن از آزادکردن قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود پس بقیه آن چطور تامین شده است؟» او بعد از طرح این پرسش است که به خبر استقراض از بانک مرکزی اشاره می‌کند و البته از تبعات منفی آن هم می‌گوید: «با افزوده‌شدن پنج‌هزارو۷۰۰میلیاردتومان به پایه پولی تورم تشدید می‌شود.»

او در ادامه به راهکارهایی چون کاهش مبلغ یارانه نقدی هر ماه و حتی قطع یارانه برخی افراد اشاره می‌کند تا تبعات منفی استقراض هم به صفر برسد که با توضیحات خود او این راهکار‌ها غیرممکن به‌نظر می‌رسند: «اگر میزان پرداخت یارانه به‌جای ۴۵هزارو۵۰۰تومان به ۲۲هزارتومان کاهش یابد عوارض اجتماعی خواهد داشت.

گفتنی است این شیوه تامین منابع مالی یارانه هدفمند، به نوعی، تکرار روند دولت محمود احمدی‌نژاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *