بورس به وضعیت قرمز درآمد/ ادامه تصویب مصوباتی به ضرر بازار سرمایه

بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته در سراشیبی نزول قرار گرفت و به وضعیت قرمز درآمد.

 

images

 

به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته به روند نزولی خود شدت داد و وارد کانال 79 هزار واحدی شد.

به این ترتیب بورس تهران که تحت تاثیر مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش بهره مالکانه معادن و نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی گرفتار سقوط شده بود، امروز نیز با اعلام خبر انتشار اوراق مشارکت با سود 23 درصد به روند نزولی خود شدت داد و با افت بیش از هزار واحدی مواجه شد.به طوری که با انتشار خبر افزایش سود اوراق مشارکت به 23 درصد، صف‌های فروش در بازار سرمایه سنگین شد و شاخص بورس تهران با 1105 واحد کاهش به کانال 79 هزار و 134 واحد رسید.

این در حالی است که پیش از این با مصوبات مجلس در خصوص افزایش بهره مالکانه معادن و نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بورس تهران روند نزولی خود را آغاز کرده و با زیان سهامداران مواجه شده بود و اکنون با افزایش سود اوراق مشارکت مصوبه دیگری علیه بازار سرمایه به تصویب رسید و بورس تهران را در وضعیت قرمز قرار داد.

به این ترتیب مشاهده می شود که دولت نه تنها عزمی برای بهبود وضعیت بورس و جلوگیری از زیان سهامداران ندارد بلکه با مصوبات جدید سعی در خروج نقدینگی از بورس تهران و زیان هنگفت سهامداران را دارد.

زیرا انتشار اوراق مشارکت با سود 23 درصد ،موازی کاری با بازار سرمایه بوده و با این رویداد رقیب دیرینه بازار سرمایه،از این بازار پیشی گرفته و نقدینگی را به سمت خود جذب می کند و به افزایش بی اعتمادی در بازار سرمایه دامن می زند.

بر این اساس در معاملات امروز افت دسته جمعی نمادهای بورس حاصل شد و شاخص بازار سرمایه با 1105 واحد کاهش به کانال 79 هزار و 134 واحد رسید.

در بازار امروز اکثر نمادهای محتلف منفی شده و شرکتهای پالایشگاه نفت بندرعباس، مخابرات، پالایشگاه اصفهان، سرمایه‌گذاری امید، بانک‌های پاسارگاد، پارسیان، تجارت به همراه ارتباطات سیار، پالایش نفت تبریز، کشتیرانی، بانک صادرات، فولاد مبارکه، بانک اقتصاد نوین، گل گهر، فولاد خوزستان، چادرملو و ملی مس بیشترین تاثیر را در افت هزار واحدی شاخص بورس گذاشتند.

همچنین در بازار امروز شرکتهای داروسازی زهراوی و تولی پرس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای مطرحی چون ایران خودرو، حفاری شمال، بانک تجارت، سرمایه گذاری ساختمان ایران، نیرو ترانس، سایپا دیزل و بانک پاسارگاد بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

در مجموع در بازار سرتاسر قرمز امروز حجم معاملات به شدت کاهش یافت و تنها 156 میلیون سهم به ارزش 60 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 390 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *