تلاش سنای آمریکا برای احیای بسته تحریمی جدید علیه ایران

سناتورهای جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه ششم اسفند تلاش جدیدی را برای رای‌گیری در مورد یک بسته تحریمی جدید علیه ایران آغاز کردند.

 

107A6D2B-8FDF-49BF-B1D5-8A7E8B955CEB_w640_r1_s_cx0_cy8_cw0

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا به خبرنگاران گفت که سناتورهای حزب وی قصد دارند این بسته تحریمی جدید علیه ایران را به عنوان یک ماده الحاقی به یک لایحه مربوط به نظامیان پیشین آمریکایی اضافه کنند.

«میچ مک‌کانل» با بیان این‌که «چندین ماه است سعی داریم بحث و رای‌گیری در مورد این لایحه تحریمی را به اجرا بگذاریم» به خبرنگاران گفت که زمان تصویب در مورد این لایحه اهمیت بسیار زیادی دارد.

حمایت‌کنندگان از اِعمال تحریم‌های جدید می‌گویند که بسته تحریمی مضاعف می‌تواند با تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات، نتایج بهتری را برای این مذاکرات در پی داشته باشد.

لایحه یادشده که در ماه دسامبر ارائه شده از حمایت ۵۹ سناتور از میان ۱۰۰ سناتور آمریکایی برخوردار است که در این میان، ۱۶ تن از سناتورهای حامی این لایحه نیز از حزب دمکرات هستند.

تنظیم‌کنندگان اصلی لایحه مربوط به بسته تحریمی مضاعف علیه ایران، «رابرت منندز»، سناتور دموکرات از نیوجرسی، و «مارک کرک»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ایلینوی هستند.

رای‌گیری برای تصویب این لایحه، ماه پیش به حالت تعلیق درآمد و «هری رید»، رهبر دمکرات‌ها در سنا روز سه‌شنبه نیز تاکید کرد که هم‌چنان با به رای گذاشتن این لایحه موافق نیست.

آقای رید افزود که کنگره نباید با مسئله برنامه هسته‌ای ایران به صورت تک‌حزبی برخورد کند اما «جمهوری‌خواه‌ها سعی دارند در خصوص این مسئله دو حزب اصلی آمریکا را در برابر هم قرار دهند.»

دولت باراک اوباما همواره گفته است که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با شروط توافق موقتی که با ایران در زمینه هسته‌ای امضا شده مغایرت دارد و تهدید کرده‌است که چنین لایحه‌ای را وتو خواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی  نیز هشدار داده‌است در صورتی که لایحه کنگره تبدیل به قانون شود از مذاکرات هسته‌ای کناره خواهد کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *