قطر: سیاست‌ خارجی ما غیرقابل مذاکره است

دولت قطر دوشنبه ۱۹ اسفند بار دیگر با خواست سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین برای تغییر سیاست‌ خارجی خود مخالفت کرد و  گفت که سیاست‌ خارجی‌اش «قابل مذاکره نیست.»

 

969DE742-14EA-469F-BDA2-B18DAB6E3751_w640_r1_s

این موضع نشان از آن دارد که قطر می‌خواهد به حمایت از گروه‌های اسلامگرایی همچون اخوان‌المسلمین در مصر ادامه دهد.

در رویدادی بی‌سابقه میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، چهارشنبه ۱۴ اسفند، عربستان، امارات و بحرین، سفرای خود را از دوحه پایتخت قطر فرا خواندند. این سه کشور دوحه را به نقض توافق عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر که میان شش کشور شورای همکاری خلیج فارس منعقد شده، متهم می‌کنند. کویت و عمان، دو کشور دیگر عضو این شورا هستند.

سه کشور به طور ویژه از حمایت قطر از گروه اخوان‌المسلمین خشمگین هستند.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) به نقل از خالد العطیه وزیر امور خارجه این کشور نقل کرد که گفته است: «ما هم حق داریم دیدگاه ویژه خود، موضع ویژه خود و سیاست ویژه خود را داشته باشیم.»

او افزود: «سیاست خارجی کشور قطر غیر قابل مذاکره است. از همین رو ایمان دارم مواضع اخیر برادرانمان در پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، هیچ ارتباطی با امنیت داخلی کشورهای شورای همکاری ندارد. بلکه پیش از هر چیز دیگری ناشی از اختلاف نظر آشکار در باره مسائل بین‌المللی است.»

یک منبع نزدیک به دولت قطر هفته پیش گفته بود که اختلا‌ف‌ها بر سر پر تنش‌ترین مسائل خاوریانه همچون بحران‌های مصر و سوریه است و ارتباطی با مسائل میان کشورهای عربی خلیج فارس ندارد.

این درحالی است که عربستان سعودی و امارات معتقدند که قطر در مسائلی مرتبط با منطقه خلیج فارس،  دوستانه رفتار نمی‌کند. از جمله این‌که این دو کشور با حضور یوسف القرضاوی روحانی مصری در قطر مخالف هستند. این روحانی نزدیک به گروه اخوان‌المسلمین به طور علنی از مقام‌های سعودی و اماراتی انتقاد می‌کند و در تلویزیون الجزیره که دولت قطر مالک آن است، برنامه ویژه خود را دارد.

العطیه می‌گوید یکی از پایه‌های اصلی سیاست خارجی قطر، حمایت از خواسته‌های مردمی در تحقق عدالت و آزادی در جهان عرب است.

دولت قطر هفته گذشته از اقدام سه کشور عربستان، امارات و بحرین در فراخواندن سفرای خود از دوحه ابراز شگفتی و تاسف کرد اما در عین حال تاکید کرد که به امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پایبند است و با سه کشور مقابله به مثل نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *