تاکید‌روحانی‌بر تحکیم‌روابط‌ با‌ کشورهای‌فارسی‌زبان

رییس‌ دولت یازدهم با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشورهای فارسی‌ زبان برای ایران اهمیت دارد، بر ضرورت توسعه و تحکیم مناسبات همه جانبه میان ایران و تاجیکستان در راستای پیشرفت دو ملت و دو کشور تأکید کرد.

 

image
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دیدار سراج‌الدین اصل اف وزیر امور خارجه تاجیکستان، با اشاره به اینکه اهتمام دولت تدبیر و امید بر استحکام و توسعه روابط با جمهوری تاجیکستان است، اظهار کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.

روحانی، تاجیکستان را کشوری همسایه،‌ هم‌زبان و دارای فرهنگ و دینی مشترک با ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: دو ملت از دیرباز به یکدیگر متصل بوده و امروز ما خواهان برقراری روابطی مستحکم میان ایران و تاجیکستان هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه فرصت‌های مختلف و متنوعی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در دو کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران و اتاق‌های بازرگانی ایران و تاجیکستان می‌توانند برای انجام پروژه‌های مشترک از آنها استفاده کرده و همکاری‌های اقتصادی دو کشور را ساماندهی کنند، گفت: ایران و تاجیکستان باید بیش از آن چیزی که هم‌اکنون در حال انجام است پروژه‌های مشترکی را با یکدیگر داشته باشند و در این راستا باید در جهت تسهیل کار پیمانکاران تلاش شود.

رییس‌ دولت یازدهم  با بیان اینکه گذشته تاریخی، زبان فارسی و علایق و سمبل‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به پیشرفت تاجیکستان اهتمام داشته باشد، گفت: اراده ما توسعه و پیشرفت تاجکستان و استحکام روابط فی‌مابین است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان: پروژه‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان باید گسترش یابد

وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های رییس‌ جمهوری و مردم تاجیکستان به دولت و ملت ایران پیام کتبی و دعوت رسمی محمد علی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان از دکتر روحانی برای سفر به این کشور را تقدیم رییس جمهوری کرد.

سراج‌الدین اصل اف با تأکید بر گسترش و تحکیم مناسبات دوستانه میان دو کشور اظهار کرد: پروژه‌های موجود برای دو کشور هم‌زبان و هم‌خانواده کافی نیست و تلاش ما این است تا هر چه سریع‌تر تعداد پروژه‌ها و سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهیم.

وی همچنین با بیان نظرات کشورش در خصوص وضعیت منطقه آسیای میانه و آینده افغانستان ابراز امیدواری کرد در سفر رسمی رییس‌ جمهوری ایران به تاجیکستان قدم‌های گسترده‌ای در جهت تحکیم مناسبات همه جانبه میان دو کشور برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *