بلومبرگ: روحانی، گروگان‌گیر سابق را برای نمایندگی در سازمان ملل برگزیده

بنا بر گزارش‌هایی که روز شنبه نهم فروردین از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده حسن روحانی، رئیس جمهوری یازدهم، حمید ابوطالبی را به عنوان نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به عنوان جانشین محمد خزاعی برگزیده‌است.

 

565E54E8-5DA0-4875-A983-1C37F3A26F22_mw1024_n_s

یک روز پس از انتشار این خبر، وب‌سایت بلومبرگ نوشت که حمید ابوطالبی در گروه «دانشجویان پیرو خط امام» عضویت داشته‌است؛ همان گروهی که در سیزده آبان ۵۸ سفارت آمریکا در تهران را به اشغال خود درآوردند.

حمید ابوطالبی از دیپلمات‌های پرسابقه است که پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک، و استرالیا و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بوده است.

وی کار خود در وزارت امور خارجه را کمی پس از انقلاب ۵۷ آغاز کرده و عضو شورای استراتژیک وزارت امور خارجه نیز بوده‌است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه با درج خبر این انتخاب جدید نوشته‌است که یک سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهارنظر در مورد انتخاب آقای ابوطالبی به جای محمد خزاعی خودداری کرده‌است.

شبکه خبری بلومبرگ روز یک‌شنبه سی‌ام مارس برابر با دهم فروردین در وب‌سایت خود نوشت که حمید ابوطالبی در گروه «دانشجویان پیرو خط امام» عضو بوده و به این خاطر انتخاب حمید ابوطالبی برای این سمت جدید و مسئله صدور روادید برای او جهت ورود به ایالات متحده را «مناقشه‌برانگیز» دانسته‌است.

در این خصوص یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که از گروگان‌های پیشین سفارت آمریکا در تهران بوده در واکنش به خبر انتخاب حمید ابوطالبی به بلومبرگ گفته‌است که «هرکس که با گروگان‌گیران مرتبط بوده نباید ویزای آمریکا دریافت کند.»

بلومبرگ در این رابطه به عکسی از حمید ابوطالبی اشاره می‌کند که در وب‌سایت «تسخیر»، وب‌سایت دانشجویان پیرو خط امام، از او منتشر شده‌است.
در همین رابطه اما، حمید ابوطالبی در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته در مصاحبه با خبرآن‌لاین دست داشتن در گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ را رد کرد.
همچنین یک دیپلمات غربی در سازمان ملل متحد که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته‌است که حمید ابوطالبی به محافل نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی مرتبط است.

حمید ابوطالبی در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز دیپلمات بود اما به گفته این دیپلمات غربی وی از دیپلمات‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به‌شمار نمی‌آمد.

این دیپلمات غربی افزود که آقای ابوطالبی در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با ۱+۵ که به امضای توافق موقت سوم آذر منجر شد نیز نقشی نداشته‌است.

به گفته این دیپلمات غربی، محمد خزاعی، نماینده دائم پیشین جمهوری اسلامی در سازمان ملل از سوی هیئت‌های نمایندگی کشورهای غربی در سازمان ملل به عنوان «دیپلماتی نسبتاً میانه‌رو» شناخته شده‌بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیئت دیپلماتیک ایرانی فعال در خاک ایالات متحده است و به گفته دیپلمات غربی یادشده، این نمایندگی تاکنون به عنوان مجرایی برای تبادل پیام‌های غیررسمی میان واشنگتن و تهران درخصوص موضوعات هسته‌ای و شهروندان آمریکایی زندانی در ایران عمل کرده‌است.

دیپلمات‌های ایرانی مانند هیئت‌های کره شمالی و سوریه، حق خارج شدن از شعاع ۲۵ مایلی میدان کلمبوس در مرکز شهر منهتن نیویورک را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *