آمریکا در مورد معامله پایاپای میان ایران و روسیه هشدار داد

جک لو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در دیداری با همتای روس خود، در روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین، هشدار داد که هرگونه معامله پایاپای نفت در برابر کالا میان آن کشور و ایران می‌تواند عملی خلاف تحریم‌های وضع‌شده آمریکا باشد.

3719C6B3-9493-4E8A-9C7D-3061E07E525D_w268_r1_cx0_cy0_cw95

 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی خزانه‌داری آمریکا گفته است آقای لو «نگرانی جدی ما در مورد گزارش‌هایی که از امکان معامله میان ایران و روسیه جهت داد و ستد نفت در برابر کالا خبر می‌دهند، تکرار کرد.»

به گفته خزانه‌داری ایالات متحده چنین داد و ستدی «می‌تواند تحریم‌هایی را علیه افراد یا اشخاصی که در آن حضور خواهند داشت همراه داشته باشد».

خبرگزاری رویترز بیستم دی ماه در گزارشی با نقل قول از منابع مطلع روسی و ایرانی خبر از احتمال بسته شدن قراردادی میان دو کشور شده بود که بر پایه آن، نفت در برابر کالا داد و ستد می‌شود.

همان زمان نیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هشدار داده بود اگر چنین گزارشی درست باشد، می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.

بنا بر توافق‌نامه موقت ژنو که سوم آذر ماه سال گذشته شکل گرفت، ایران و قدرت‌های جهانی توافق کردند داوطلبانه بخشی از فعالیت‌های اتمی را در برابر بخشی از تحریم‌‌ها معلق کنند.

روز ۱۳ فروردین رویترز گزارش دیگری منتشر کرد و در آن از «پیشرفت گفت‌وگوها» برای این معامله پایاپای احتمالی خبر داده بود.

در آن زمان ارزش احتمالی چنین قراردادی تا ۲۰ میلیارد دلار و مدت آن برای «دو تا سه سال» عنوان شد.

پنج روز پس از آن سناتورها رابرت منندز (دمکرات) و مارک کرک (جمهوری‌خواه)، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشتند اگر ایران در این اقدام خود فراتر رفت، واشینگتن باید در کاهش تحریم‌ها تحت توافق‌نامه موقت ژنو تجدید نظر کرده، کاهش خرید نفت آن کشور را سبب شده و هر گونه عملی خلاف قوانین قوانین را مجازات کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بیستم فروردین ماه در پاسخ خبرنگاران در این مورد گفته بود چنین موضوعی را «تائید یا تکذیب نمی‌کنم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *