پایان نشست روسیه، اوکراین، امریکا و اتحادیه اروپا در ژنو؛ تاکید بر لزوم پایان تنش در اوکراین

وزیران خارجه سه کشور روسیه، اوکراین و آمریکا به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  بعد از چند ساعت مذاکره، بیانیه‌ مشترکی را منتشر کردند که در آن بر لزوم پایان هرچه سریعتر تنش در اوکراین، تأکید شده است.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از فارس، نشست چهارجانبه بررسی وضعیت اوکراین امروز با حضور وزیر خارجه دولت موقت این کشور، وزیران خارجه روسیه و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر ژنو سوئیس برگزار شد. طرف‌ها بعد از هفت ساعت مذاکره مداوم، بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن بر لزوم پایان دادن به تنش‌ها و آغاز گفت‌وگوهای ملی در اوکراین تأکید کرده است.

متن کامل بیانیه در ادامه آمده است:

بیانیه ژنو به تاریخ 17 آوریل 2014

در نشست ژنو با موضوع اوضاع اوکراین، توافق شد گام‌های اولیه‌ واقعی برای کاهش تنش و احیای امنیت برای تمام شهروندان، برداشته شود.

تمام طرف‌ها باید از هرگونه خشوند، ارعاب یا اقدامات تحریک‌آمیز، خودداری کنند. شرکت‌کنندگان در این نشست، قویا هرگونه افراط‌گرایی، نژادپرستی و عدم بردباری مذهبی از جمله علیه یهودیان را قویا محکوم و رد می‌کنند.

تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی باید خلع سلاح شوند؛ تمام ساختمان‌هایی که به طور غیرقانونی تصرف شده، باید به صاحبان مشروع آن‌ها بازگردانده شوند؛ تمام خیابان‌‌ها، میادین، اماکن عمومی و شهرهای اوکراین که به طور غیرقانونی اشغال شده، باید تخلیه شوند.

تمام معترضان و کسانی که ساختمان‌ها و دیگر اماکن عمومی را ترک کرده و تسلیحات خود را تحویل داده‌اند، مورد عفو قرار می‌گیرند، مگر کسانی که در ارتکاب جرایم سنگین گناهکار شناخته شوند.

توافق شد که هئیت ویژه ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا از چند روز آینده نقش اصلی را در کمک به مسئولان اوکراینی و جوامع محلی برای اجرای فوری این تمهیدات تنش‌زدا در هر منطقه‌ای که بیشترین نیاز وجود دارد، ایفا کند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه به حمایت از این هیئت از جمله از طریق اعزام نیروهای ناظر، متعهد هستند.

روند (اصلاحات) اعلام شده قانون اساسی جامع، شفاف و پاسخگو خواهد بود. این روند شامل آغاز فوری مذاکرات جامع ملی خواهد بود که تمام نواحی اوکراین و حوزه‌های سیاسی را شامل شده و در آن امکان بررسی نظرات افکار عمومی متمم‌های پیشنهادی، وجود داشته باشد.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت ثبات اقتصادی و مالی در اوکراین تأکید کرده و برای حمایت‌های بیشتر در حالی که گام‌های فوق به اجرا گذاشته می‌شوند، آمادگی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *