ایران رتبه دوم در شاخص جهانی فلاکت را از آن خود کرد

در حالی که فاز دوم هدفمندی یارانه ها رسما از روز پنج شنبه به شکل کامل اجرایی شده است، نگاهی به آمار منتشره در خصوص شاخص فلاکت جهانی در سال 2013 نشان میدهد که ایران در رتبه دوم شاخص فلاکت جهانی قرار گرفته است. این امر بیش از پیش نگرانی ها در خصوص افزایش تورم و فشار بر معیشت افراد را افزایش میدهد.

367305_122

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از تابناک، آخرین آمار منتشره از نهادهای اقتصادی بین الملل حاکی از آن است که ایران در شاخص فلاکت جهانی در رتبه دوم قرار گرفته است.

در رتبه بندی کشورها به لحاظ شاخص فلاکت یا Misery index کشور ونزوئلا با رقم 79.4 واحد در راس کشورهای جهانی و در رتبه یک قرار گرفته است که البته کارشناسان بر این باورند که این شاخص در خصوص کشور ونزوئلا چندان صحیح نیست زیرا بر اساس نرخ تورمی اعلام شده از نهادهای رسمی این کشور – برابر با 56.2 درصد – برآورد شده است. در حالی که نرخ تورم واقعی در این کشور بیش از این است.

بر همین اساس ایران با شاخصی برابر با 61.6 درصد در رتبه دوم جهانی قرار گرفته است و در واقع بعد از ونزوئلا بدترین رتبه را در بین کشورهای جهانی به خود اختصاص داده است.

نکته جالب در این میان این است که هم کشور ونزوئلا و هم ایران به دلیل تورم بالا در این رتبه قرار گرفته اند و در جدول رتبه بندی صراحتا ذکر شده است که عامل اصلی در رسیدن به این رتبه در این دو کشور تورم بالای آنها است.

بعد از ایران و ونزوئلا کشورهای، صربستان، آرژانتین، جامائیکا، مصر، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و یونان به ترتیب رتبه های 3 تا 10 را به خود اختصاص داده اند و جالب آنکه به غیر از آرژانتین سایر این کشورها به دلیل نرخ بالای بیکاری و نرخ بهره در این رتبه ها قرار گرفته اند.

از سوی دیگر کشورهایی که بهترین وضعیت را از لحاظ شاخص فلاکت در سال 2013 داشته اند به ترتیب عبارتند از: ژاپن، ازبکستان، تایوان، سنگاپور و کره جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *