علی یونسی: نماد شیر و خورشید سلطنتی نیست/ اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، مردم بلدند با هم خوب زندگی کنند

 به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از مشرق نیوز، برخلاف جریان‌سازی برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو برنامه‌های سفر دستیار ویژه رییس‌جمهوری به شیراز، علی یونسی روز گذشته در کنیسه یهودیان و کلیسای ارامنه شیراز حضور یافت. او در کنیسه یهودیان با بیان اینکه «اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند» گفت: «پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان‌کردن شما باشم نه شما به‌دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید.»

 

images (2)



علی یونسی پیش از این به «شرق» گفته بود «می‌خواهم این چراغ را روشن نگه دارم.»حالا هم دستیار ویژه رییس‌جمهوری گفته که «دولت تدبیر و امید بر آن است که هیچ فرد ایرانی‌ای به دلایل مذهبی از حقوق خویش محروم نشود و تمام پیروان ادیان الهی بتوانند آزادانه عبادات مذهبی خود را انجام دهند.» علی یونسی باز هم تاکید کرده که «ایران متعلق به تمام ایرانیان از هر قوم و اقلیتی است و همه آنان حق دارند تا در کنار سایر مردم در کمال آرامش زندگی کنند.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری گفت: «فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را، اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهند.» به گزارش ایسنا، علی یونسی افزود: «البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.»او با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: «شخصا هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند باز بمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.» او سه ویژگی مهم ادیان الهی را عبادت، اخلاق و دعوت به یک زندگی خوب در دنیای فانی و دنیای باقی برشمرد و گفت: «ایرانیان قبل از اینکه مسلمان باشند، ایرانی بوده‌اند و اخلاق ایرانی و بردباری فرهنگی و بردباری دینی، از جمله ویژگی‌های ایرانیان است که سبب شده ایران گهواره ادیان آسمانی باشد. امروز در ایران ادیان الهی و پیروان آن، سابقه بسیار بیشتری دارند و حتی مسیحیان، مداحیان که شاخه‌ای از دین ابراهیم(ع) است و تحت آموزه‌های حضرت یحیی(ع) عبادت می‌کنند و سایر ادیان.» دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: «وقتی که کوروش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنی‌اسراییل که در میانشان پیامبران بزرگی هم بودند را از زندان بخت‌النصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالی‌که در تاریخ مکتوب متاخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است.»یونسی با بیان اینکه «بررسی سنگ‌نوشته‌ها و تحقیقات 150سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کوروش آمده صحیح است، گفت: «کوروش شخصیتی بزرگ و اولین موسس امپراتوری جهانی است.»او با بیان اینکه «در زمان کوروش همه ادیان آزاد بودند»، گفت: «آن زمان قوم بنی‌اسراییل را که در بابل آزاد کرد، پیشنهاد داد یا به ایران بیایند یا به فلسطین بروند یا در بابل بمانند.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها افزود: «اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.»او با بیان اینکه «یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند»، گفت: «این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنی‌اسراییل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران درخصوص همزیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است.»

او افزود: «پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان کردن شما باشم نه شما به دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید، در کنار هم زندگی کنیم، کلاه سر هم نگذاریم، همدیگر را آنگونه که هستیم بپذیریم و رسالت دین را رسالت اخلاقی آن بدانیم. دین نیامده ما را از هم جدا کند و به جان هم بیندازد، دین آمده تا ما را با هم مهربان کند، رابطه ما را با خدا خوب کند.»

یونسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم. 


یونسی با تاکید بر اینکه «سیاست جمهوری اسلامی تحت‌فشار قرار دادن پیروان هیچ دین و مذهبی نیست»، تصریح کرد: «هیچ‌کس حق تعدی و تجاوز به حقوق هیچ اقلیتی را ندارد. حقوق شهروندی معنایش این است که حقوق برابر داریم. باید به سمتی حرکت کنیم که موانع برداشته شود و هیچ ایرانی به واسطه ایرانی‌بودن از حقوق خود محروم نشود.»دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در پایان یادآور شد: «یهودیان حق دارند در ایران با برخورداری از تمام حقوق شهروندی خود، به‌خوبی زندگی کنند.»گفتنی است هنگام ورود یونسی به فرودگاه شیراز تعداد محدودی با سر دادن شعار مخالفت‌شان را با او اعلام کرده‌اند. با این وجود یونسی روز جمعه در همایش روز معلم و تجلیل از استاد محمد بهمن‌بیگی که در سالن اجتماعات «احسان» شیراز برگزار شد سخنرانی کرد.

به گزارش ایرنا، علی یونسی در این مراسم گفت: «از مردم نباید ترسید، از اینکه مفاخر مردم را مطرح کنیم نباید هراس داشته باشیم، هرچه مردم نسبت به مفاخر خود احساس غرور بیشتری کنند، اتحاد و همدلی نیز بیشتر خواهد شد.» او درخصوص حضور خود در آیین بزرگداشت بهمن‌بیگی گفت: « قبل از شرکت در این جلسه برخی من را تشویق به شرکت می‌کردند و برخی من را از شرکت در این جلسه منع می‌کردند. استدلال مخالفان شرکت من در این مراسم بسیار تاسف‌بار بود چرا که آنها می‌گفتند، بهمن‌بیگی هیچ اقدام و کار دینی انجام نداده و من به آنها پاسخ دادم هیچ کار دینی و عبادتی بالاتر از کاری که بهمن‌بیگی انجام داده نیست و چه عبادتی بالاتر از نجات انسان‌ها از جهل و عقب‌ماندگی و چه دیانتی بالاتر از این؟»او با اشاره به تعبیر امام راحل و مقام‌معظم‌رهبری که عشایر را از ذخایر انقلاب دانسته‌اند، افزود: «اما هستند کسانی که با کمال تاسف، این ذخایر و نعمت‌ها را درک نمی‌کنند و نسبت به آنها بدبین هستند و آنها را تهدید می‌پندارند. اقوام ایرانی نه تنها برای کشور هیچگاه تهدید نبوده‌اند بلکه همواره پشتیبان اصالت و امنیت این مرز و بوم نیز بوده‌اند. اقوام ایرانی هیچ‌گاه به خارج از مرزهای ایران تمایل نداشته و تجزیه‌طلب نبوده‌اند و عشق آنها در هر حالت ایران بوده است.»مشاور رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها افزود: «احترام به اقوام و اقلیت‌ها خطر نیست؛ خطر در تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به آنهاست.»یونسی همچنین روز گذشته در همایش اقلیت‌ها و اقوام سخنرانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *