اختلال در واردات مواد غذایی به ایران/ تحریم‌ها ادامه دارد

تحریم‌های بانکی و مشکل در پرداخت‌ها باعث شده که محموله‌های تجاری غذایی به ایران نرسند. کشتی‌های حامل صدها هزار تن گندم و شکر، خارج از بنادر جنوبی ایران منتظر ترخیص کالا هستند.

خرید مواد غذایی و دیگر کالاهای “بشردوستانه” مانند دارو در فهرست تحریم‌های وضع شده علیه ایران قرار ندارند، ولی محدودیت‌های بانکی که در چارچوب تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده، طی دو سال گذشته باعث اختلال در تجارت‌های بین‌المللی ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بازرگانی، هم‌اکنون کشتی‌های حامل محموله‌های غله، از جمله گندم و دانه‌ی سویا و نیز شکر خام، هفته‌هاست که خارج از بنادر تجاری ایران، مانند بندر امام خمینی و بندرعباس، در انتظار به سر می‌برند.

مقام‌های ایرانی به رویترز گفته‌اند که خودداری بانک‌‌های بین‌المللی در همکاری با ایران، باعث اخلال در واردات شده است.

یک منبع اروپایی به رویترز گفته است، ایران مشکلاتی در پرداخت دارد و این امر به دلیل پیچیدگی‌های بانکی است. شماری دیگر از منابع مطلع می‌گویند، دشواری‌های گشایش برگه‌های اعتباری (ال سی) مانع از ارسال بدون مشکل محموله‌های تجاری شده است.

این اختلال در ورود محموله های تجاری به ایران در حالی اتفاق می افتد که دولتمردان یازدهم توافقنامه ژنو را یک پیروزی نامیده اند اما تاکنون هیچ گشایش جدی در مسائل پیش از امضای توافقنامه رخ نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *