رییس پلیس فتا از بررسی لایحه جرم انگاری «وی‌پی‌ان» در مجلس خبر داد

رییس پلیس فتا، پلیس سایبری ایران، روز سه شنبه گفت: ‌ افرادی که از وی‌پی‌ان یا شبکه خصوصی مجازی استفاده می‌کنند هزینه کشف جرم را بالا می‌برند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کمال هادی فر به کاربران اینترنتی در ایران توصیه کرد که از وی‌پی‌ان استفاده نکنند زیرا به ادعای او، ‌تمام اطلاعات‌شان در اختیار مالک اصلیِ سرورِ آن قرار می‌گیرد.
رییس پلیس فتا که درباره زیان‌های استفاده از وی پی ان سخن می‌گفت، ‌ یکی از درآمدهای عمده «مجرمان» را فروش وی پی ان و اطلاعات کاربران توصیف کرد که به گفته او، شاید مالک اطلاعات هم از جزئیات و بعضا اهمیت آن بی‌اطلاع است.
کمال هادی فر ضمن اینکه اشاره کرد شناسایی مجرمینی که از وی پی ان استفاده می‌کنند، ‌دارای هزینه و نیازمند زمان است، توضیح نداد که این مجرمان چند درصد از استفاده کنندگان از وی پی ان را در بر می‌گیرند.
او خبر داد که لایحه جرم انگاری تولید و خرید و فروش و استفاده از وی‌پی‌ان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال بررسی دقیق و همه جانبه است.
این مقام پلیس ابراز امیدواری کرد که قوه مقننه به زودی بحث وی پی ان را جرم انگاری کند تا به گفته او، ‌ دغدغه بسیاری از خانواده‌ها برای جلوگیری از تهدیدات متصور برای نوجوانان و جوانانشان رفع شود و قدرت ریسک مجرمین در ارتکاب جرایم به شدت کاهش یابد.
سخنان رییس پلیس فتا در شرایطی منتشر شده است که مروری در جستجوگر گوگل نشاندهنده تبلیغات بسیار برای فروش آن لاین وی پی ان در ایران است.
در عین حال، ‌ هشدار او درباره استفاده از وی پی ان حالی داده شده است که در اسفند سال ۹۱ تمام پورت‌های «وی‌پی‌ان که غیرقانونی نامیده شده بودند، ‌ در ایران بسته شدند همچنین در هفته‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال گذشته، گزارش‌هایی در مورد از کار افتادن وی پی ان‌ها در ایران انتشار یافت.
بسیاری کاربران اینترنت در ایران برای عبور از فیلترینگ دولتی اینترنت از وی پی ان استفاده می‌کنند، نرم افزاری که با ایجاد لینک‌های رمزگردانی شده به شبکه‌های خصوصی در خارج از ایران، طوری نشان می‌دهند که رایانه کاربر در مکانی خارج از ایران مستقر است و بدین ترتیب، سامانه فیلترینگ دولتی را دور می‌زند.
بر اساس اعلام نهادهای بین‌المللی، دولت ایران یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آزادی اینترنت در جهان است، فیلترینگ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران با قوت انجام می‌شود و تعدادی نیز به دلیل نوشته‌ها و فعالیت‌های خود در اینترنت، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *