نشست هماهنگی آمریکا با کشورهای عرب خلیج فارس درباره ایران

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه با وزیران دفاع کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس در نشستی در شهر جده شرکت می‌کند. موضوع این نشست برنامه هسته‌ای ایران و جنگ داخلی در سوریه است.

0,,17463152_303,00

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از دویچه وله، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، در هفته جاری به سه کشور عربستان سعودی، اردن و اسرائیل سفر می‌کند. نخستین مقصد سفر هیگل عربستان سعودی است. او روز دوشنبه (۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت) وارد شهر بندری جده می‌شود تا با همتایان خود از کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس در نشستی شرکت کند.
موضوع نشست جده برنامه هسته‌ای ایران و ارتقای توان دفاعی و نظامی کشورهای جنوب خلیج فارس در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی ایران است. علاوه بر این، جنگ داخلی در سوریه و ناآرامی‌ها در یمن نیز در اجلاس جده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاک هیگل در نشست جده، همکاری تنگاتنگ ایالات متحده آمریکا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در مسائل دفاع هوایی و دریایی و نیز امنیت فضای مجازی را به همتایان خود پیشنهاد خواهد کرد.
جان کربی، مدیر اطلاع‌رسانی وزارت دفاع امریکا، نیز درباره نشست جده گفته است که چاک هیگل در این نشست درباره هماهنگی آمریکا با هم‌پیمانان خود در منطقه برای رویارویی با تهدیدهای مشترک امنیتی گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد کرد.

این نخستین بار از سال ۲۰۰۸ تا کنون است که وزرای دفاع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با وزیر دفاع امریکا تشکیل جلسه می‌دهند. گفته می‌شود در این نشست آمریکا به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس پیشنهاد خواهد کرد که برای مقابله با توان موشکی ایران، سیستم دفاع موشکی مشترک ایجاد کنند.
براساس گزارش رسانه‌ها، یکی دیگر از اهداف سفر هیگل به عربستان سعودی و دیدار با همتایان عرب خود در منطقه، دادن این اطمینان به این کشورهاست که ایالات متحده آمریکا خود را به دفاع از امنیت و ثبات خلیج فارس متعهد می‌داند.
ایالات متحده آمریکا بیش از ۳۵ هزار پرسنل نظامی در خلیج فارس و اطراف آن دارد. این نیروها شامل ۱۰ هزار واحد رزمی به همراه‌ تانک‌ها و هلی‌کوپترهای آپاچی و همچنین ۴۰ کشتی در دریا، شامل گروه ناو هواپیمابر، سامانه‌های‌ دفاع موشکی، رادارهای پیشرفته، هواپیماهای بدون سرنشین تجسسی و هواپیماهای جنگی می‌شود.
به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران در نوامیر ۲۰۱۳ و کاهش خطر رویارویی نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس با نیروهای ایرانی، حضور نظامی ایالات متحده در حوزه خلیج فارس کاهش نیافته است.
وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا پس از نشست جده به اردن و اسرائیل سفر خواهد کرد. هیگل در اسرائیل با موشه یعلون، وزیر دفاع و شیمون پرز، رئیس جمهور این کشور، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *