قطر، رقیب جدید ایران برای صادرات گاز به پاکستان

قطر به پاکستان اطمینان خاطر داده است که از سال آینده و به منظور کاهش کمبود انرژی روزانه 200 میلیون فوت مکعب گاز مایع به این کشور صادر کند.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایسنا، صادرات گاز قطر به پاکستان، گام بزرگی است که احتمالا برای آمادگی واردات گاز مایع کشور وارد‌کننده (پاکستان) زمان‌بر است.

 شرکت دولتی ISGS که مدیریت واردات انرژی به پاکستان را به عهده دارد، علاوه بر این پروژه پیش از این نیز قرار‌داد‌های خط لوله گازی ایران – پاکستان و ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند را منعقد کرده است.

بدین منظور یک هیات قطری ملاقاتی را با مقامات دولتی پاکستان، شرکت گاز «سوئی سادرن» و ISGS در 13 ماه می در کراچی داشتند که در این جلسه کلیات این قرار‌داد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قطر در نظر دارد طی این قرار‌داد متعهد شود که روزانه 200 میلیون فوت مکعب به پاکستان گاز صادر کند که این صادرات بعدا به 400 میلیون فوت مکعب در روز افزایش می‌یابد.

دو طرف، طی این جلسه در خصوص حجم این صادرات، مشخصات گاز، ضمانت‌نامه‌ها و بازه‌ی زمانی نخستین صادرات گاز به پاکستان تبادل‌نظر کردند، اما با این حال بهای صادرات گاز در این مباحث مطرح نشد.

یک مقام رسمی عالی‌رتبه نیز گفته است که «قیمت» آخرین موضوعی است که طرفین پس از امضای کلیات قرار‌داد، در مورد آن تصمیم می‌گیرند. دو طرف جلسه‌ی بعدی را ماه آینده برای نهایی‌کردن کلیات توافق خود تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون کمبود گاز پاکستان در سطح روزانه 1.88میلیارد فوت مکعب در روز می‌رسد.

وزارت نفت و گاز پاکستان در نظر دارد که به منظور جبران این کمبودها از روزانه 200 میلیون تا دو میلیارد فوت مکعب گاز مایع وارد کند که از این میان، 750 میلیون فوت مکعب در روز مربوط به ایران و 1.365 میلیارد فوت مکعب در روز مربوط به واردات از ترکمنستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *