حمزه حسن: آل سعود قادر به مهار آتشی که در منازل دیگران برافروخته نیست

یکی از مخالفان سرشناس عربستان سعودی با اشاره به حوادث دو روز اخیر و نفوذ القاعده به خاک این کشور گفت: آل‌سعود هم اکنون می‌تواند مقداری بر روی القاعده تاثیر بگذارند اما دیگر قادر به تاثیر گذاری عمده بر این گروه نیست.

139301271938434842545793

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از تسنیم، «حمزه حسن» یکی از فعالان سیاسی عربستان که درخارج از این کشور به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم درخصوص حملات اخیر القاعده به خاک عربستان گفت: حمله به مرزهای جنوبی عربستان و ترس از حمله به مرزهای شمالی از سوی داعش جدیدترین تغییرات در عرصه عربستان هستند که نگرانی خانواده سلطنتی نیز در این خصوص روشن است، آنان می‌ترسند که منبع تروریسم و خشونت که آن را به خارج از خاک خود صادر کرد‌ه‌اند در حال بازگشت به سوی خودشان است و این امر از یک جهت روی نمی‌دهد بلکه از شمال و جنوب آن رخ می‌دهد.
وی افزود: بسیاری از تروریست‌ها در جنوب عربستان نیز از اعضای القاعده هستند که پیشتر تحت نام مناصحه از زندان‌های آل‌سعود آزاد شدند.
این فعال سیاسی عربستان در ادامه گفت: عربستان از گسترش القاعده در خاک خود از مرزهای شمالی و جنوبی بیم دارد، در این کشور سرخوشی فراوانی از پیروزی‌های داعش در عراق به وجود آمد و این امر باعث شد تا طرفداران القاعده در داخل عربستان که تعداد آنان نیز کم نیست از تشکیل دولت خلافت اسلامی و پیروزی‌های آن خوشحال شوند.
حمزه حسن تصریح کرد: دولت عربستان که تفکر القاعده‌ای و وهابی را به خارج از مرز‌های خود صادر کرده و از آن پشتیبانی کرد، می‌داند این جریان شروع به بازگشت به سوی خودش کرده است، برای اولین بار احساس می‌کنم که نگرانی به داخل جامعه عربستان به خصوص در استان نجد بازگشته است.
وی افزود: به خصوص‌ هم اکنون که تفکر وهابی البغدادی با تفکر آل‌سعود در زمینه مشروعیت رقابت می‌کند، او امام شرعی آنان و فرد لازم الاطاعه است، زبان دینی بغدادی در حجاز، مناطق غربی و شرقی اثر و فایده ای ندارد بلکه وهابی‌های نجد که از آل‌سعود پشتیبانی می‌کنند این سخنان را می‌پذیرند.
این معارض سعودی گفت: البغدادی با منطق آل‌سعود آمده و سخنرانی می‌کند بنابراین این مساله دولت عربستان را آزار داده است، از این رو می‌بینیم، به محض پیشروی داعش در عراق بسیاری از ساکنان جنوب اقدام به اعلام ولایت در مناطق بریده، حائل و الجوف کردند.
وی افزود: من مطمئنم که اگر داعش به نزدیکی مرزهای شمالی همچون منطقه عرعر نزدیک شود، اوضاع داخلی عربستان شکننده خواهد شد، بسیاری از جوانان دارای تفکر القاعده با هیجان به میدان آمده و دست به اقداماتی می‌زنند.
این معارض سعودی در ادامه گفت: دولت عربستان گمان کرده بود که پس از انفجارهای روی داده در سال 2003 الی 2007 در داخل خاک این کشور بر القاعده چیره شده و باقی ماندگان آن را به خارج از مرزهای خود رانده است. عربستان به تروریست‌های القاعده اعلام کرد، اگر مایل به جهاد هستید به عراق بروید و علیه شیعیان جهاد کنید، دولت عربستان این افراد را تحت عنوان مناصحه از زندان‌های حود خارج کرد.
وی افزود: حملات تروریستی کنونی پیامی به عربستان است که القاعده همچنان وجود داشته و خطرناک است. خانواده سلطنتی آل‌سعود برای اولین بار است که این خطر را احساس می‌کند، این خانواده پیش تر احساس می‌کرد که تنها بازی دهنده القاعده بوده و می‌دانند که چگونه القاعده و شاخه‌های آنان را مدیریت کنند آنان فکر می‌کردند که خود تنها می‌توانند از القاعده استفاده کنند. خانواده سلطنتی آل‌سعود گمان کردند که در این خصوص زیرک بوده و می‌توانند این جریان افراطی را هر گاه خواستند شکسته و به هر سویی که مایل بودند سوق دهند.
این معارض سرشناس سعودی گفت: اما این بار این مساله روی نداده و آنان احساس می‌کنند که نمی‌توانند مانند گذشته بر روی القاعده و شاخه‌های آن سیطره داشته باشند و دلیل آن را این مساله می‌دانند که القاعده و شاخه‌های آن هم اکنونی خارجی و دشمن هستند.آل‌سعود هم اکنون می‌تواند مقداری بر روی القاعده تاثیر بگذارند اما دیگر قادر به تاثیر گذاری عمده بر این گروه نیست.
حمزه حسن در پایان تاکید کرد که آل سعود بیم دارد، پس از آنکه معتقد بود می‌تواند از القاعده علیه دیگران استفاده کند هم اکنون ممکن است که از این گروه علیه این کشور استفاده شود. آنان دیگر نمی‌توانند آتشی را که در منازل دیگران افروختند کنترل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *