آزمایشات تایید کرد؛ بنزین پتروشیمی‌های ایران خطرناک است

به دنبال ماه‌ها کشمکش بر سر خطرناک بودن بنزین‌های داخلی تولید پتروشیمی‌ها سرانجام روز دوشنبه ۱۶ تیر یک مقام مسئول در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که نتایج آزمایش نمونه‌های بنزین داخلی از سوی آلمانی‌ها نشان می‌دهد که میزان گوگرد بنزین عرضه شده در تهران ۲۰ برابر حد مجاز بوده‌است.

6E2B306E-2BF8-47F4-9FB2-2B42D0CBF89E_cx0_cy5_cw0_w748_r1_s

وحید حسینی، مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت «که سه مرحله نمونه‌برداری در سه سال گذشته از بنزین معمولی و سوپر توزیع‌شده در شهر تهران از چند پمپ بنزین مختلف تهیه و برای آنالیز به آزمایشگاهی در آلمان فرستاده شد.»

به گفته او، «باید توجه شود نتایج ارایه شده تنها نتایج یک نمونه تصادفی از بنزین‌های توزیع‌شده در سطح شهر تهران است.»

بر اساس نمونه‌گیری و آنالیز انجام شده در آلمان عدد اکتان بنزین‌های نمونه‌برداری شده به جز یک مورد بنزین سوپر عرضه شده بسیار پایین‌تر از حد استاندارد آلایندگی است.

عدد اکتان پایین موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش عمر مفید موتور و افزایش آلاینده‌های تولیدی است.

به گفته مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، محتوای گوگرد بنزین‌های نمونه‌برداری شده بین ۱۶۶ پی.پی.ام تا ۲۷۰ یعنی به طور میانگین حدود ۲۰ برابر استاندارد بوده‌است.

در همین حال به گفته وحید حسینی میزان بَنزن موجود در نمونه‌های بنزین آزمایش شده در مقایسه با حد استاندارد یک درصد حجمی، بیشتر است و می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.

بنزن ماده‌ای خطرناک در بنزین است که به منظور افزایش عدد اکتان بکار گرفته می‌شود.

پیشتر کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس گفته بود که بنزین تولیدشده در پتروشیمی‌ها، موجب مرگ دست کم چهار هزار تن در شهرهای صنعتی ایران شده‌است.

ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌های غرب، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را به جای واردات از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و خطرناک جبران کند.

اندکی بعد بسیاری از کارشناسان محیط زیست درباره خطرناک بودن بنزین‌های تولید پتروشیمی‌ها هشدار دادند که مقام‌های مسئول در دولت این موضوع را تکذیب می‌کردند.

اما به دنبال روی کار آمدن دولت حسن روحانی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت، آلوده بودن بنزین‌های تولیدشده در پتروشیمی‌ها را تایید کرده‌اند.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز چندی پیش اعلام کرد که ماجرای تولید و عرضه بنزین‌های خطرناک را پیگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *